Jak řešit zaseknuté vyhledávání aktualizace systému Google Play?
V minulém týdnu se v naší Poradně objevilo hned několik uživatelů, kteří hlásili zaseknuté vyhledávání aktualizace systému Google Play. Krátce na to vyšel na MobilManii článek, popisující podobné chování u telefonů Samsung. Rozhodli jsme se na celou věc podívat poněkud podrobněji.
Dle dosud dostupných informací se problém se zaseknutým vyhledáváním aktualizací týká telefonů mnoha značek – kromě nejrůznějších modelů Xiaomi, Redmi a Poco na něj narazili také majitelé telefonů Samsung, Motorola a pravděpodobně i dalších.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Co jsou aktualizace systému Google Play?
Aktualizace systému Google Play poskytuje Google, což je zásadní rozdíl proti systémovým aktualizacím, které vydává výrobce telefonu nebo mobilní operátor. Nejčastěji obsahují opravy pro rozličné aspekty systému. Většinou přinášejí bezpečnostní opravy, vylepšení výkonu, nové funkce a opravy chyb. Aktualizace systému Google Play jsou důležité pro udržení bezpečnosti, stability a výkonu zařízení.
Velmi zásadní je skutečnost, že aktualizace systému Google Play probíhají zcela nezávisle na systémových aktualizacích. Nepřinášejí tedy novou/vyšší verzi MIUI ani operačního systému Android. Jsou ale součástí operačního systému Android a slouží k zajištění jeho bezpečnosti a funkčnosti.
Pokud telefon tyto aktualizace z nějakého důvodu nedostává, pak to může vést k celé řadě problémů. Bez nejnovějších bezpečnostních oprav může být telefon zranitelný vůči malwaru a dalším bezpečnostním hrozbám. Na daném zařízení také nebudou k dispozici nejnovější funkce a mohou se objevit problémy s kompatibilitou některých aplikací třetích stran.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Jak zjistit, k jakému datu máte aktualizace systému Google Play?
Aktualizace jsou vždy k nějakému datu. Pokud je toto datum, jeden, dva, možná i tři měsíce pozadu proti aktuálnímu, nemusí to znamenat velký problém. Některé telefony však aktualizaci neobdržely už déle než půl roku, a to může znamenat problém.
Jak zjistit, k jakému datu máte aktualizace systému Google Play?
- Otevřete systémové Nastavení.
- Pokračujte do sekce Stav zabezpečení.
- Datum, ke kterému jsou aktualizace aktuální, najdete u položky Aktualizace systému Google Play.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
V čem je s aktualizacemi problém?
Patrně nejzávažnějším problémem je absence nejnovějších aktualizací. Na některých telefonech se aktualizace „zasekly“ v červenci nebo dokonce až v květnu, což už může potenciálně znamenat bezpečnostní problém. Později vydané aktualizace se prostě z nějakého důvodu nenainstalovaly.
Další problém nastává v okamžiku, kdy se uživatel pokusí aktualizaci vyvolat ručně. To znamená, že klepne na položku Aktualizace systému Google Play, čímž by mělo dojít k vyhledání dostupných aktualizací. Mnohé telefony se na tomto procesu zaseknou a klidně i několik hodin v kuse zobrazují hlášení „Vyhledávání aktualizace“.

Možných vysvětlení tohoto problému je celá řada – může se jednat o nějakou systémovou chybu, která brání detekci a stažení aktualizací. Na vině může být také špatné nebo nestabilní internetové připojení či přetížení aktualizačních serverů. Jak ale ukázal náš průzkum, skutečná příčina je pravděpodobně trochu někde jinde.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Řešení číslo 1 – nejjednodušší
Výše uvedený problém se projevil i na našem redakčním telefonu Xiaomi 12 s MIUI 14 a Androidem 13, který měl poslední aktualizace k 1. říjnu 2023. Při pokusu o vyhledání aktualizací přes Nastavení-Stav zabezpečení-Aktualizace systému Google Play se zobrazilo hlášení „Vyhledávání aktualizace“, které bylo na obrazovce poměrně dlouho (řádově několik minut).
Nakonec se ale objevilo tlačítko nabízející restart telefonu. Když jsme na něj klepli, telefon se restartoval. Poté zůstal poměrně dlouho na úvodní obrazovce (tj. černá s bílým logem Mi). Nakonec nastartoval a spustil se systém. Po kontrole se ukázalo, že dostal aktualizace k 1. listopadu 2023. Také vyhledávání aktualizací poté fungovalo správně – nezasekávalo se a končilo hlášením „Zařízení je aktualizováno“.
Řešení číslo 1 tedy zní: zkuste spustit vyhledávání aktualizací a vyčkejte několik minut. Pokud se zobrazí tlačítko Restartovat, stiskněte ho a vyčkejte na opětovný start systému. Jestliže se tlačítko nabízející restart neobjeví, restartujte telefon ručně a následně se pokuste o vyhledání aktualizací znovu. Pokud to nepomůže, pokračujte dalšími navrženými řešeními.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Řešení číslo 2 – smazání aktualizací a dat Obchodu Google Play
S dalším postupem, který pomohl s instalací aktualizací systému Google Play, přišel v naší Poradně uživatel vystupující pod přezdívkou Zamalo. Tomu se povedlo nainstalovat aktualizace poté, co odstranil aktualizace aplikace Obchod Google Play a vymazal její data. Podrobný postup vypadá následovně:
- Otevřete systémové Nastavení.
- Přejděte do sekce Aplikace.
- Pokračujte do Správa aplikací.
Otevřete systémové Nastavení Přejděte do sekce Aplikace Pokračujte do Správa aplikací - Vyhledejte a klepněte na Obchod Google Play.
- Klepněte na tlačítko Odinstalovat aktualizace.
- Potvrďte souhlas stiskem tlačítka OK.
Vyhledejte a klepněte na Obchod Google Play Klepněte na tlačítko Odinstalovat aktualizace Potvrďte souhlas stiskem tlačítka OK - Klepněte na tlačítko Vymazat data.
- Zvolte možnost Vymazat všechna data.
- Opět potvrďte souhlas stiskem tlačítka OK.
Klepněte na tlačítko Vymazat data Zvolte možnost Vymazat všechna data Opět potvrďte souhlas stiskem tlačítka OK - Spusťte aplikaci Obchod Google Play.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Řešení číslo 3 – nouzový režim
Se třetím postupem, který pomohl s přijetím aktualizací systému Google Play, přišel uživatel, který se podepsal jako Jan. Spočívá v restartu telefonu do nouzového režimu a následném smazání aktualizací Obchodu Google Play.
- Úplně vypněte telefon.
- Telefon zapněte.
- Jakmile se zobrazí logo MIUI (nikoli Mi, ale nápis MIUI), stiskněte a držte tlačítko pro snížení hlasitosti.
- Pokud se vstup do nouzového režimu povedl, měli byste po spuštění systému vidět v levém dolním rohu text „Nouzový režim“.
- Dále postupujte dle návodu Řešení číslo 2.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Aktualizace systému Google Play – souhrn
Pokud bychom tedy měli shrnout všechny tři řešení do bodů, vypadaly by následovně:
- Restart a kontrola aktualizací: Zkuste spustit vyhledávání aktualizací a vyčkejte. Pokud se nezobrazí možnost restartu, restartujte telefon ručně a zkuste aktualizace vyhledat znovu.
- Smazání aktualizací Obchodu Play: Jděte do Nastavení, Aplikace, Správa aplikací, vyhledejte Obchod Google Play, odinstalujte jeho aktualizace a vymažte data.
- Nouzový režim: Restartujte telefon do nouzového režimu, pak postupujte podle návodu v Řešení číslo 2.
Situaci budeme nadále pozorně sledovat, a pokud bychom zjistili nějaké nové informace, pak buď doplníme tento článek, nebo vydáme nový. Budeme rádi, když se v komentářích podělíte o své zkušenosti – zejména o to, který postup vám pomohl s řešením tohoto nepříjemného problému.
Zaznamenali jste problémy s vyhledáváním aktualizace systému Google Play?
Používám POCO F3 a POCO F5 Pro. Jak píšete v článku, mám taky nejnovější aktualizaci k datu 1.listopadu. Zatím se mi žádný problém ohledně aktualizace Systému Google play nestal. Je fakt, že tyto aktualizace kontroluji několikrát za měsíc a vždy mi naskočí zpráva Máte aktuální, anebo Pokud chcete dokončit aktualizaci, musíte telefon restartovat.
Děkuji za článek a přeji hezký den.
Dobrý den,
ono se to právě projevuje jen některým uživatelům – ne všem. Nicméně už jich bylo tolik, že jsem si říkal, že bude dobré se tomu věnovat podrobněji.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Ano. Přesně. Proto jsem poděkoval za článek, který je velmi aktuální. I když se mi to nestalo, to neznamená, že se to nestává. Ono totiž někteří uživatelé si pletou Aktualizace Aplikací a Aktualizaci Systému Google play. Problém je daleko širší. Ale na to není ani čas ani prostor. Když to hodně zjednodušeně napíšu, tak tvrdím, že Koupě Chytrého telefonu neznamená zvýšení inteligence majitele.
Mějte se hezky a těším se na další články.
Dobrý den,
v každém případě děkuji za příjemnou reakci. Přesně, jak píšete – pro mnoho uživatelů je překvapivé, že kromě aktualizací od výrobce telefonu či operátora vydává aktualizace také Google a vývojáři aplikací třetích stran.
Souhlasím i s Vaším závěrem ohledně majitelů chytrých telefonů
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Dobrý den Karle a díky za uvedený článek a super objasnění problému.
Hezký večer
M.
Dobrý den,
a já děkuji za milou reakci, která mě potěšila. Budu rád, pokud tento článek nějakým způsobem někomu pomůže.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Dobrý den! Problém se mi vyskytl na obou telefonem co mám. Na Xiaomi Redmi Note 11Nfc jsem to nakonec vyřešil jednoduchým vypnutím a zapnutím telefonu. Na druhém telefonu Xiaomi Redmi 9 jsem to ještě neskusil ale zkusím dle návodu. Snad to pomůže i tam. Když tak dám ještě potom vědět. S pozdravem a přáním hezkého dne Martin
Dobrý den! Tak jsem teď skusil tu Redmi 9 restartovat a aktualizace na1.11.2023 se povedla. Takže pro ty co mají ještě nějaký starší telefon tak ten restart asi pomáhá. S pozdravem a přáním hezkého dne Martin
Dobrý den,
super, moc děkuji za užitečné informace
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Dobrý den,
děkuji za informace. Také jsem si říkal, že by možná pomohlo prostě telefon vypnout a následně zapnout. Ale neměl jsem možnost to vyzkoušet, takže děkuji za otestování.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Těch MT se u mne střídá několik (a už vystřídalo dost a samozřejmě nejen Xiaomi), takže přehled nějaký mám. Nebo spíš nemám, protože se mi nikdy nestalo (jde o horizont dejme tomu tři roků zpět), že bych se vůbec setkal s touto problematikou. Jediné – odhaduji dva případy a samozřejmě si už nepamatuji jaké provenience MT se to týkalo – co se stalo, bylo po restartu automatické stažení nějaké aktualizace následované dalším restartem a to bylo vše. Vzhledem k tomu, že funkci restart – vzhledem k testům a procesům, které u mne na MT probíhají ať už automaticky nebo je vynucuji – používám v některé dny restart 10-15x na tom kterém z MT, je až s podivem, že se s fenoménem aktualizací vůbec setkávám (s problémem jsem se nesetkal zatím nikdy). Takže spíš bych se zajímal o to, proč tyto problémy vznikají, jaké jsou k tomu předpoklady i popudy. Ovšem, zde asi řešení neexistuje, protože ten, kdo se přihlásí s tím, že má kolem aktualizací problém, obvykle neposkyne žádnou relevantní informaci, protože ji buďto nezaregistroval nebo si naprosto neuvědomuje, co vlastně předcházelo (jde, vzhledem k ochranám na MT o naprosto jinou situaci, než na PC – kde se psí kusy provádějí běžně. Zde si tak nanejvýš někdo někde něco stáhne a když to dobře nefunguje, lehce se toho zbaví. A nedojde k nabourání OS, protože ten je hodně dobře zašpérovanej. Několikrát jsem dělal hodně nebezpečné věci při snahách rozbít OS a nakonec jsem zjistil, že jsem tak nanejvýš rozbil spoustu dat, SW apod. v dostupné části a SW OS se to nedotklo (i když rozbít OS by se dal kompletně). To jsem jednoznačně zjistil a docela jednoduše, že jsem provedl flash jen „userdata“ (na odemknutém bootloader je to jednoduché a rychlé) odloženým obsahem předcházejícího dobrého „userdata“ a MT začal pracovat „jak zamlada“. Ani v těchto případech se nikdy neobjevil žádný požadavek na aktualizace. A tak občas jen koukám.
Dobrý den,
inu, asi se uvedený problém neprojevuje na všech zařízeních. Proč ty problémy vznikají a jaké jsou k tomu předpoklady bohužel netuším.
Přeji hezký den.
Karel Kilián