Nahrávání hovorů na Androidu končí! Google stáhne všechny aplikace z Obchodu Play
Společnost Google nedávno provedla několik změn v zásadách Obchodu Play. Ty vstoupí v platnost 11. května. Jednou z těchto změn má za cíl nadobro odstranit všechny aplikace pro nahrávání hovorů v systému Android. Jak poznamenal uživatel Redditu NLL Apps, tato konkrétní změna zásad se týká znemožnění používání API pro přístupnost, které by nahrávání hovorů zpřístupnila. Google na webináři pro vývojáře před pár hodinami sám uvedl, že API pro přístupnost není určeno pro nahrávání hovorů a nelze jej pro takové využité požadovat.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Nahrávání hovorů končí kvůli ochraně soukromí
Společnost Google v několika posledních a pomalu zastarávajících verzích systému Android toto API, umožňující vývojářům záznam zvuku hovorů, odstraňuje. Činí tak ve jménu ochrany soukromí a bezpečnosti a také proto, že se zákony o nahrávání hovorů v různých zemích značně liší.
Touha Googlu udělat nahrávání přítrž trvá již delší dobu. Již v systému Android 10 funkci ve výchozím nastavení zablokoval. Aby tedy aplikace třetích stran mohly fungovat dál, začaly využívat právě API pro přístupnost. To se ale Googlu nelíbí ještě více, protože účelem tohoto API bylo pomoci nevidomým, neslyšícím či jinak zdravotně postiženým osobám. Ne však pro nahrávání hovorů, u kterého se prokázala velká míra zneužitelnosti.
Googlu se aktuálně zaměřuje na aplikace třetích stran v Obchodě Play. Nativní funkce pro záznam hovorů, například v telefonech Xiaomi s předinstalovanou aplikací Mi Dialer, se to však zatím netýká.
Pokud je aplikace výchozím dialerem v telefonu a je tak i předinstalována, není k získání přístupu k příchozímu zvukovému proudu vyžadována schopnost přístupnosti, tudíž nebude nijak narušena.
~ Google, přednášející na webináři pro vývojáře
Systémové aplikace tudíž mohou získat jakékoli oprávnění, protože jsou v telefonu předinstalovány. Aplikace třetích stran stejnou volnost nemají a musí oprávnění získat.
Uvidíme, zda vývojáři implementují nové změny ještě před termínem nebo se bude muset společnost Google uchýlit ke smazání aplikací pro nedodržení zásad Obchodu Play. Co si tomto kroku Googlu myslíte vy? Nevadí vám tato změna nebo vám naopak bude funkce získaná aplikací třetí strany chybět? Zúčastněte se ankety a napište nám do komentářů, jak to máte vy!
[zdroj]
Nativní nahrávání má také Asus. Totalita začíná pohlcovat celý západní svět.
Dobrý den,
nejsem si nějak jistý, co s tím má společného totalita? Podle mne jde především o skutečnost, že ani u nás není možné nahrávat lidi bez jejich vědomí.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
A to je právě ten omyl, co všichni nevědomě šíří. Je rozdíl nahrávání a zveřejnění. Pokud mám tzv. právní zájem, tak mohu nahrávat cokoliv , snad vyjma vojenských a speciálních objektů (teď beru i videozáznam). Mým právním zájmem je například důkaz uzavření ústní smlouvy což je také platná smlouva, nebo jako důkaz jednání určité osoby. Mám za to, že právní zájem je i v případě, že mám děravou hlavu, a potřebuji si následně přehrát, co jsem komu slíbil.
Tak to je tedy v ČR. Nemohu hovořit za jiné země.
Dobrý den,
nejsem právník a nebudu tajit, že na Xiaomi Mi 9 jsem si také nahrával veškeré hovory, aniž bych řešil souhlas nebo nesouhlas. Přesně z těch samých důvodů, které popisujete – pokud jsem se s někým na něčem domluvil, nemusel jsem si to hned zapisovat, ale měl jsem to v nahrávkách.
Stejně tak ani nehájím postup Googlu, který chce nahrávání zakázat – tedy pravděpodobně jen u aplikací třetích stran. Jak to bude s jeho Telefonem zatím nevíme.
Pokud je to tak, jak říkáte, pak by se na tyhle akce mohl Google vykašlat a nechat to na zákaznících, ať se sami rozhodnou co a jak chtějí používat.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Moje Mi 9T to zvlada nativne a doufam, ze to zadna budouci aktualizace uz neodejme. Volam dost malo, takze neni problem jednou za mesic nahrane hovory smazat a obcas se to hodi, kdyz mi tam nekdo neco vysvetluje a ja si to pak muzu znovu pustit.
Dobrý den,
to už asi ne. Myslím, že se toto omezení týká pouze aplikací třetích stran publikovaných v Obchodě Google Play.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
To, že v Česku nějaký právní předpis přímo zakazuje nahrávání hovorů pro soukromou potřebu fyzických osob nepodnikajících je mýtus rozšířený především mezi NEprávníky. Ve skutečnosti tomu tak není a postižitelné je pouze následné zneužití takovýchto nahrávek. Google se šířením tohoto mýtu mstí Evropské komisi za pokuty které dostal za obcházení evropské regulace v oblasti ochrany osobních údajů i evropským soudním institucím za jejich rozhodování v otázkách Google Analytics (například).
Dobrý den,
je otázkou, zda na to nelze aplikovat § 86 občanského zákoníku 89/2012 Sb. „Nikdo nesmí zasáhnout do soukromí jiného, nemá-li k tomu zákonný důvod. Zejména nelze bez svolení člověka narušit jeho soukromé prostory, sledovat jeho soukromý život nebo pořizovat o tom zvukový nebo obrazový záznam, využívat takové či jiné záznamy pořízené o soukromém životě člověka třetí osobou, nebo takové záznamy o jeho soukromém životě šířit. Ve stejném rozsahu jsou chráněny i soukromé písemnosti osobní povahy.“
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Nelze. Občanský zákoník je soukromoprávním kodexem – tedy jednak platí, že občan může dělat cokoli, co není zákonem VÝSLOVNĚ zakázáno (což v uvedeném ustanovení rozhodně není, neboť jednotlivá nahrávka jednotlivého telefonátu trvale uložená pouze v telefonu nebo automaticky smazaná po pár dnech nemůže být považována za systematické sledování a zaznamenávání) a druhak platí, že kde není žalobce, není ani soudce. Tedy musel by mne někdo zažalovat v občanskoprávním řízení za to, že jsem nějakým způsobem zasáhl do jeho osobní integrity tím, že jsem si nahrál náš telefonický hovor. Pak by byl samozřejmě zatížen důkazním břemenem – jak co do původu nahrávky (mohl ji přeci pořídit i on), tak i co do existence škody či nemajetkové újmy a hlavně příčinné souvislosti mezi pořízením té nahrávky a vznikem té škody / újmy. A existuje judikatura například na to, že když mi někdo volá, tak nemůže vědět, kdo všechno takový hovor ještě může poslouchat – mohu mít třeba ten telefon puštěný nahlas a okolo mne 10 dalších lidí, nebo mne může odposlouchávat Policie….prostě v době, kdy to technické prostředky snadno umožňují má člověk do určité míry předpokládat, že telefonát není stejně soukromý, jako soukromý rozhovor v liduprázdné krajině (říká ústavní soud – kdyžtak se pokusím časem dohledat ten konkrétní judikát). Tak obecně asi tolik, ale podrobněji by se o tom dala napsat třeba i bakalářská či diplomová práce.
Dobrý den,
já to zakazování nahrávání neobhajuji. Ale kdyby to bylo tak jednoduše legální, jak uvádíte, proč prakticky na všech linkách, kam volám, jsem upozorňován, že hovor může být nahráván? Tuším na aktivační lince Microsoftu to dokonce mohu odmítnout s tím, že hovor pak (údajně) proběhne bez nahrávání. Pokud je to legální, proč, respektive na základě čeho mě všichni upozorňují, že mě budou nahrávat? Já počítám s tím, že to dělají.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Protože oni jsou hromadní zpracovatelé velkého množství osobních údajů. Využívají vaše osobní údaje ke svému podnikání. Tam je ta regulace přísnější a hlavně je veřejnoprávní – dohlíží na ni ÚOOÚ. Mezi dvěma nepodnikajícími subjekty takovýto typ právního vztahu není. Tam jde jen a pouze o soukromoprávní ochranu osobnosti.
Kromě toho – já bych vůbec neměl problém s tím, kdyby jako povinnou hlášku před spojením mého telefonického hovoru druhá strana slyšela: „Tento hovor bude nahráván, pokud s tím nesouhlasíte, zavěste“. I když to žádný právní předpis nevyžaduje. Ale kvůli této pomstě Google nelze ani to.
Dobrý den,
no, já myslím, že v aplikaci Telefon od Googlu je nahrávání řešeno právě takovou hláškou, kterou slyší obě strany. Otázkou tak je především to, zda v této aplikaci nahrávání zůstane, nebo ne.
Každopádně děkuji za rozšíření obzorů co se týká legislativy.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
To je pravda, nicméně ta aplikace od Googlu umožňuje pouze spuštění nahrávání v průběhu hovoru – neumožňuje paušální nahrávání všech hovorů.
Dobrý den,
ano, to neumožňuje. A podle mne to ani umožňovat nebude.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Doplňuji jeden starší judikát (ještě na minulou právní úpravu, ale lze použít i na tu současnou) https://profipravo.cz/index.php?page=article&id_category=11&id_article=239156&csum=5ed17b07
Samotné pořízení nahrávky hovoru fakt není problém – problém může být následné použití, ale i tady už došlo k prolomení principu ochrany osobnosti (a to i po zavedení nového občanského zákoníku) – vždy je potřeba provést test proporcionality.
Dobrý den,
no, jak jsem psal výše: proč mě tedy prakticky všude před započetím hovoru upozorňují, že hovor může být nahráván?
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Odpověděl jsem nahoře.
Dobrý den,
ano, už jsem si všiml
Děkuji za rozšíření obzorů v tomto směru.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Slušnému člověku nahrávání nevadí. Znemožnění automatického nahrávání nahrává těm, kdo si po telefonu organizují vraždy svinstva a zlodějiny !!!!
Velká firma se s klienty bez nahrávání vůbec nebaví – to je vyváženost práva ?
Dobrý den,
rozumím sice směru, kterým Váš komentář míří, ale nenechával bych se tolik unést černými myšlenkami. Problém není v tom, že byste si nemohl hovor nahrávat, ale v tom, že tak učiníte, aniž byste o tom protistranu informoval. Zmiňujete velké firmy, ale ty mají v tomto ohledu úplně stejná práva. Proto Vás vždy před spojením s živým člověkem upozorní, že je hovor nahráván.
A právě ta povinnost informovat protistranu je důvodem ke zrušení možnosti nahrávání. Spousta lidí si hovory nahrávalo, ale zkuste si tipnout jak velké procento z nich nahrávání druhé straně oznámilo. A myslím si, že naopak právě to naopak nahrává nejrůznějším deviantům, kteří pak nahrávku s vaším hlasem (nebo třeba hlasem vašeho dítěte) mohou zneužívat pro své potěšení. Nebo mohou ti podlejší jedinci nahrávku (nebo její výstřižek) použít k nejrůznějším vyděračským praktikám. Stačí dotyčnému říci něco, co by za nějakých podmínek mohl použít proti vám a vy přitom nemáte nejmenší tušení, že se vám za zády odehrávají plány na vaši „porážku“.
Jistě, to riziko je relativně nízké, ale rozhodně je mnohem vyšší, než v tom černém případě, který uvádíte vy. Chce to trochu nadhledu a zkusit na to koukat z druhé strany.
Hezký den
Dobrý den,
jak napsal kolega Macho – nejde o to, že by lidé nebo firmy nemohly nahrávat druhou stranu. Jde o to, aby jí nenahrávaly bez toho, aby o tom ta druhá strana věděla.
Tím spíše je to důležité v dnešní době, kdy umělá inteligence dokáže naklonovat hlas a následně tím hlasem říkat prakticky cokoli.
Přeji hezký den.
Karel Kilián