Obrazovka během hovorů nezhasíná: jak otestovat senzor přiblížení?
Obrazovka během hovorů nezhasíná – to je jeden z poměrně častých problémů, který řeší nejen uživatelé telefonů Xiaomi. Následkem toho pak dochází k nežádoucímu stisku tlačítek na displeji, vedoucímu v některých případech i nechtěnému ukončení hovoru.

Protože se s tímto problémem setkáváme poměrně často (zejména v naší Poradně), rozhodli jsme se sepsat všechny dosavadní poznatky o příčinách a možných řešeních do jednoho článku. Snad tím pomůžeme všem, kdož na tuto nepříjemnost narazí.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Jak funguje zhasínání obrazovky během hovorů?
Zhasnutí obrazovky během hovoru má na starosti takzvaný senzor přiblížení (proximity sensor). Tato komponenta bývá umístěna v oblasti kolem předního fotoaparátu a na současných modelech je prakticky neviditelná.
Na některých starších typech byla tato komponenta viditelnější – obvykle byly v blízkosti většího otvoru pro přední foťák ještě dva menší: jeden pro senzor okolního světla a druhý pro snímač přiblížení. Jak se ale s rostoucí velikostí obrazovek začal zmenšovat prostor nad a pod displejem, senzory se staly nenápadnějšími.
Princip tohoto snímače je ve své podstatě prostý, neboť rozlišuje dva stavy: něco je blízko, nebo nic není blízko. V prvním případě, pokud probíhá hovor, dojde ke zhasnutí obrazovky, což je řešeno na softwarové/systémové úrovni.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Co když obrazovka během hovorů nezhasíná?
Důvodů, proč obrazovka během hovorů nezhasíná, může být celá řada. Patrně nejčastější příčinou je jeho zakrytí nebo znečištění, kvůli kterému snímač „nevidí“. Typicky se to stává při nesprávném nalepení ochranného skla – zejména časté to je v případě skel s rámečkem.
Tip číslo 1: zkontrolujte, zda oblast nad obrazovkou, kde je umístěn senzor přiblížení, není nějakým způsobem zakrytá, nebo znečištěná.
Na telefonech s aplikací Telefon od Xiaomi (tj. vyrobených cca do poloviny roku 2019) bylo možné zhasnutí obrazovky deaktivovat v nastavení této aplikace. Konkrétně se tato možnost skrývá v Telefon-Nastavení-Nastavení příchozího hovoru-Senzor přiblížení (aktivní).
Na současných mobilech Xiaomi pro evropský a globální trh jsou však aplikace Telefon, Kontakty a Zprávy nahrazovány aplikacemi od Googlu. V tomto případě aplikace Telefon zapnutí/vypnutí senzoru přiblížení neumožňuje. Čistě prakticky vzato, je to celkem pochopitelné – proč byste měli chtít, aby se tento snímač nepoužíval a telefon během hovorů nezhasínal?
Tip číslo 2: pokud máte mobil s aplikací Telefon od Xiaomi, zkontrolujte v Telefon-Nastavení-Nastavení příchozího hovoru, zda máte aktivní volbu Senzor přiblížení.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Funguje senzor přiblížení?
Pokud jste vyloučili možnosti, že je senzor přiblížení zakrytý, znečištěný, či deaktivovaný v nastavení, pak je na čase zkontrolovat to, jestli vůbec funguje. Není to nic těžkého – telefony Xiaomi totiž obsahují skrytou servisní diagnostiku.
Tip číslo 3: zkontrolujte funkčnost senzoru pomocí interní servisní diagnostiky.
Test senzoru přiblížení takto:
- Otevřete Nastavení.
- Pokračujte do sekce O telefonu.
- Opakovaně klepejte na položku Verze jádra (v MIUI 12 ji najdete v sekci Všechny specifikace), dokud se nedostanete do nabídky CIT, což je servisní menu.
- Klepněte na položku Proximity sensor.
- Zakryjte oblast nad obrazovkou – hodnota by se měla změnit z 5 na 0.
- Pokud se změní, je senzor přiblížení v pořádku.
- Pakliže se nezmění, pak je pravděpodobně nějaký problém s tímto snímačem.
- Jestliže je hodnota od začátku 0, pak je senzor něčím zakrytý nebo znečištěný a doporučíme opět použít tip číslo 1.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Obrazovka během hovorů nezhasíná: poslední řešení
Pokud diagnostický test vykázal nějakou anomálii, pak může být důvodem proč obrazovka během hovorů nezhasíná buď softwarová chyba, nebo hardwarový problém (např. senzor nefunguje). Svými vlastními silami můžete vyloučit vliv softwarového problému uvedením telefonu do továrního nastavení. Tomuto tématu jsme se podrobně věnovali ve článku MIUI 11 – tipy a triky: jak obnovit telefon do továrního nastavení? – doporučujeme pokračovat tam.
Tip číslo 4: zkuste vyloučit softwarovou závadu obnovením telefonu do továrního nastavení.
Jestliže ani poté nezačne zhasínání obrazovky během hovorů fungovat tak, jak by mělo, lze celkem spolehlivě předpokládat, že nejpravděpodobnější příčinou je hardwarová závada. S tou doporučujeme obrátit se na servis, respektive (je-li telefon v záruční době) uplatnit záruku u prodejce.
Tip číslo 5: pokud ani po obnově do továrního nastavení obrazovka během hovorů nezhasíná, dejte telefon do servisu.
Tip č3: servisní menu. Nestačilo by na číselníku telefonu vyťukat *#*#miui#*#* nebo-li *#*#6484#*#*
Dobrý den,
přesně tak
Další cesta, vedoucí k témuž cíli.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Zdravím,,,ja mám práve opačný problém počas hovoru na uchu zhasne ale keď dám dole tak sa nerosvieti… viete prečo?
Dobrý den,
zkuste postup uvedený v tomto článku – měl by fungovat i na opačnou situaci.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Všetko som odskúšal, stále je to stejne
Dobrý den,
tak v tom případě zkuste poslat zpětnou vazbu přímo do Xiaomi – možná se tam na problém podívají a vyřeší ho.
Mělo by to fungovat takto:
1. Otevřete Nastavení.
2. Sjeďte úplně dolů a tam je položka Služby a zpětná vazba – klepněte na ni.
3. Pomocí přepínače označte věc jako Problém.
4. Popište (asi nejlépe anglicky), v čem je problém.
5. V sekci Vyberte položky zvolte štítky, které definují podstatu problému.
6. Zadejte své telefonní číslo nebo (raději) e-mail.
7. Klepněte na tlačítko Odeslat.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
U me dobry
Mam Redmi note 9 4/128
Dobrý den,
díky za info. U Redmi Note 9 to v minulosti několik uživatelů hlásilo, ale v poslední době to není tak časté.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Dobrý den. Xiaomi Mi 10T Pro. Při přijetí hovoru a přiložení k uchu telefon zhasne,ale občas se rozsvítí. Když ho oddálím a zase přiložíme k uchu opět zhasne. Někdy zůstane zhasnuty někdy se rozsvítí. S tím se dá něco udělat? Podotýkám,že jsem telefon kvůli tomu reklamoval. Prodejce byl tak ochotný,že mi ho okamžitě vyměnil za nový a ten to dělá zase. I tovární nastavení jsem u tohoto nového dělal asi 3x a pořád to dělá. Ne teda pokaždé. Poradí mi někdo? Moc děkuji. Hezký den.
Dobrý den,
zkuste ten test senzoru přiblížení, který popisujeme v tomto článku.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Dobrý den,
zkuste ten test senzoru přiblížení, který popisujeme v tomto článku.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Prosím čo mám robiť keď nemá vôbec kolónku na vypnutie proximity senzoru
Dobrý den,
jakou kolonku na vypnutí senzoru přiblížení máte na mysli?
Přeji hezký den.
Karel Kilián
POCO X3. Jak prosím vypnout Proximity Sensor, tak aby při telefonování displej nezhasínal ? Prošel jsem nastavení telefonu, ale tato možnost tam není. Děkuji
Dobrý den,
senzor přiblížení (proximity senzor) se nadá vypnout. Ostatně má to logický důvod: zhasnutí obrazovky zabraňuje tomu, aby uživatel během hovoru stiskl některé z tlačítek na displeji.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Posledních pár dní mi při uskutečnění hovoru automaticky vypne displej a hotovo. Celkově se při hovoru poslední dobou telefon chová na pytel. Kde prosím můžu vyzkoušet senzor přiblížení u CAT S62? Děkuji, Michal
Dobrý den,
bohužel netuším, jak se na telefonu CAT 62 dá vyvolat diagnostická nabídka, a zda vůbec ji tento model obsahuje.
Přeji hezký den.
Karel Kilián