Xiaomi testuje svůj elektromobil Modena. Bude konkurovat Tesle?
Čínská firma Xiaomi chystá expanzi do segmentu elektrických automobilů. Ačkoli prvního modelu bychom se měli dočkat až v příštím roce, již probíhá jeho intenzivní testování. Elektromobil, neoficiálně označovaný jako Xiaomi Modena, nedávno testovali v náročných zimních podmínkách v Mongolsku. Čínský web CarNewsChina následně publikoval několik snímků, které naznačily základní parametry.

Ačkoli prakticky celé auto chrání před zvědavými zraky kamufláž, skrývající veškeré designové prvky, dá se z obrázků vyčíst několik základních informací. Vůz má aerodynamický tvar s protáhlou kapotu, plynule se snižující linii střechy a výsuvné kliky dveří, čímž může připomínat elektromobily od americké Tesly. Dle neoficiálních informací půjde o sedan střední třídy, který má být nabízen ve třech variantách.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Elektromobil Xiaomi Modena
Z hlediska orientace v prostoru bude elektromobil Xiaomi Modena pravděpodobně sázet na LIDAR. To je poměrně zásadní rozdíl proti Tesle, jež v rámci úspor výrobních nákladů používá sadu kamer (spolu s dalšími čidly). Použití LIDARu také naznačuje, že by čínský vůz mohl nabídnout blíže nespecifikované autonomní funkce.

Testování probíhalo v Mongolsku, kde se podle meteorologických stanic Netatmo teploty aktuálně pohybují v rozmezí od -35 do -20 °C. Lze předpokládat, že hlavním smyslem zkoušek v této oblasti je ověření výkonu a výdrže akumulátorů v takto náročných a extrémně chladných povětrnostních podmínkách. Firma zde testovala dvě auta – předpokládá se, že každé mělo baterie od jiného výrobce.

Dle neoficiálních informací má baterie do dvou verzí vozu dodávat další čínská automobilka BYD Auto a do jedné verze výrobce akumulátorů Contemporary Amperex Technology (CATĹ). Baterii vozidla by mělo být možné nabít z nuly na 80 % její kapacity během patnácti minut, což je na elektromobil poměrně rychlé.

Xiaomi hodlá při vývoji elektrického vozidla využít své konexe, které získalo při výrobě mobilních telefonů. Informační a zábavní systém připravovaných vozidel tak bude poháněn osmijádrovým procesorem Qualcomm Snapdragon 8295. Čip je vyráběn 5nm procesem a čítá jedno super jádro X1, tři výkonná jádra A78 a čtyři úsporná jádra A55. Vykreslování náročnější grafiky bude zajišťovat akcelerátor Adreno 690.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Bude konkurovat Tesle?
Na vývoji prvního elektrického vozu Xiaomi se podílí i nejvyšší šéf společnosti Lei Jun. Zpráva uvádí, že byl dokonce osobně přítomen testování v Mongolsku. O Lei Junovi je známo, že je automobilovým nadšencem, ale informace o jeho účasti na místě nebyla oficiálně potvrzena (přesto se některá média nezdráhala tvrdit, že elektromobil dokonce řídil).

Společnost Xiaomi oznámila v září 2021 investici ve výši 1,5 miliardy amerických dolarů do své divize elektrických vozidel. Následně se potýkala s řadou zpoždění ve vývoji, nicméně jak se zdá, vše spěje ke zdárnému cíli. Na základě neoficiálních informací by elektromobil Xiaomi Modena mohl vyjet na silnice už v roce 2024.

Na poli spotřební elektroniky se Xiaomi zapsalo jako výrobce kvalitních produktů s příznivými cenovkami. Dost možná se tak etabluje i na trhu elektrických vozů, neboť cena Modeny se má pohybovat v rozmezí mezi 260 000 a 350 000 čínskými jüany, což je v přepočtu zhruba 847 000 až 1 140 000 korun. Cílem firmy je prodat více než 10 milionů elektromobilů ročně.
Zdroje: mysmartprice.com, carnewschina.com, hi-tech.mail.ru, gizmochina.com.
Dobrý večer,
Modena má prý být podobná tomu https://www.arenaev.com/xpeng_p7_2021-96.php, který je už v sériové výrobě.
Ta slabší verze tedy standard 400V BYD lithium iron
Silnější verze 800V architektura CATL’s Qilin Battery
Ale i tak mi stále výhodněji vychází spalovací motor
Dobrý den,
no, nevypadalo by to špatně! Jinak děkuji za doplnění informací o bateriích.
Ony elektromobily při dnešních cenách elektřiny určitě nejsou žádné terno. O tom žádná.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Dobrý den,
v dnešní době určitě, nabíjet před domácí 220V nabíječku je utopie (přes noc se nenabije ani ten úplný low-end od Dacie a pokud chce člověk nabíjet rychleji tak to znamená investice do 400V kabelu popř. WallBoxu – to jsou ceny od 15 000)
Elektroauto je jen dnes velkým „IN“ pro Green Deal, cena kolem 1M se nemůže nikdy vrátit (cena Km vychází v nejlepším případě kolem 1,40, přitom spalovák vyjde kolem 2,20 – 2,70 Km).
A nabíjet někde Super-Ultra na dálnici s Power-On nabíječkou , to je garda celkem ( 1 Kw tam je někde kolem 12-15Kč ), nehledě na to, že jich je celkem málo a v zimě jde dojezd rapidně dolů.
Příjemný den
Dobrý den,
přesně tak. A teď vezměme v úvahu skutečnost, že spousta lidí bydlí na sídlištích a neumím si představit, jak třeba z panelového domu táhnout kabel k autu. Nemluvě o tom, že tady v Ostravě by menšiny ten kabel během několika minut odnesly do sběru.
Jinak u spalováku bych počítal i náklady na údržbu a opotřebení – většinou se dostanete na částku kolem 5 Kč/km. Na tohle hodně lidí zapomíná a počítají jen cenu paliva. U elektromobilů jsou údajně náklady na údržbu nižší (ale zase se časem bude měnit celá baterie za X set tisíc).
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Dobrý den,
u spalováku i u elektroauta musíme počítat s podobným opotřebením – gumy aj. U elektro budou dražší servisní prohlídky než u spalovacího.
Záruky na baterie jsou na ujetí 150 000 Km a dávat tam novou tak to je asi třetina auta.
Dnes, když člověk na D1 neví jak a dlouho někde bude stát tak bych asi já neriskoval s EV. To za pár let by hasiči v kolonách v zimě na Vysočině chodili místo s benzínem s agregátem.
A dojezdy papírově kolem 520 km u těch lepších aut ….
Příjemný den
Dobrý den,
no, co jsem četl (ale z vlastní praxe to potvrdit nemohu), tak elektromobily mají menší nároky na údržbu, protože jim chybí celá řada mechanických komponent (namátkou převodovka, spojka, …). Je ale pravděpodobné, že se to časem vykompenzuje výměnou akumulátoru, která bývá velmi, velmi drahá.
Souhlasím s Vámi, že v koloně bych stál raději s klasickým autem. A ani ty dojezdy a hlavně čas nutný na doplnění energie pro mne není příliš lákavý.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Mno, myslím, že Ferrari se ten název moc líbit nebude
No, doufejme, že je to jen pracovní označení. Jinak se obávám, že to opravdu nadšení nevzbudí
Karel