Chytrá domácnost Xiaomi: proč raději neriskovat nákupy z Číny?
Xiaomi má ve svém portfoliu celou stovky zajímavých produktů pro chytrou domácnost, nicméně většina z nich je dostupná jen na domácím čínském trhu. Na globální trh se dostává jen zlomek zařízení, takže zájemci často řeší otázku, zda objednávat takové věci přímo v Číně – například na AliExpressu a jiných prodejních platformách. V tomto článku vám vysvětlíme, proč nákupy z Číny raději neriskovat.
Hned v úvodu musíme podotknout, že vás v žádném případě nechceme úplně odrazovat od nákupů v čínských e-shopech! Určitě jsou situace, kdy je to finančně výhodné – například v případě příslušenství k robotickým vysavačům či mobilním telefonům. V takových situacích nehrozí prakticky žádné problémy, které byste museli řešit.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Proč neriskovat nákupy z Číny?
První důvody, proč neriskovat nákupy z Číny, jsou spíše legislativního charakteru. Zatímco český prodejce musí na prodané zboží poskytovat dvouletou záruku a řešit případné opravy, pro čínské nákupní platformy nic takového neplatí.

Někteří obchodníci se sice holedbají půlroční či roční zárukou, nicméně její vymahatelnost je poměrně komplikovaná. Pokud byste například měli poslat balík s porouchaným produktem do Číny, znamená to investici ve výši několika tisícikorun.
Samozřejmě čest výjimkám – víme o případech, kdy čínský prodejce nechal zákazníka, aby si sám zajistil opravu v českém servisu, kterou následně proplatil. Nicméně stále je to o dost komplikovanější proces než odnést či poslat zboží českému prodejci s tím, ať se stará on.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Regionální omezení – opravdu zásadní problém
Patrně nejzásadnějším problémem je regionální omezení. Některé produkty jsou určené výhradně pro čínský trh a v Česku je prostě nezprovozníte. Jako příklad můžeme uvést teploměr a vlhkoměr Xiaomi Mijia Smart Temperature and Humidity Meter 3 (produktové číslo MJWSD05MMC), který se v Číně prodává od prosince loňského roku, ale na českém trhu není k dostání.
Objednali jsme si jeden kus tohoto produktu na pokusy a zkusili jsme ho spárovat s aplikací Mi Home. Ve výchozím nastavení jsme nebyli úspěšní – aplikace teploměr nenašla a ručně ho přidat nešlo, neboť v nabídce produktů, které lze s Mi Home párovat, vůbec nefiguruje.

Zkusili jsme tedy obelstít aplikaci tak, že jsme vytvořili její klon. Pro tyto účely jsme použili funkci Duální aplikace, jež je dostupná na telefonech Xiaomi, Redmi a Poco s grafickou nadstavbou MIUI. Při úvodním nastavení jsme zvolili jako region Pevninská Čína.
Bohužel ani v tomto případě jsme nebyli při vyhledávání okolních zařízení úspěšní. Aplikace senzor prostě nenašla. Naději jsme však spatřovali v tom, že Smart Temperature and Humidity Meter 3 byl k dispozici v nabídce zařízení, která je možná párovat ručně. Nicméně ani tato cesta nevedla ke kýženému cíli. Aplikace Mi Home ani v tomto případě teploměr nenašla.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Nákupy z Číny mohou skončit zklamáním
V minulosti jsme řešili případ, kdy kolegové z firmy zkoušeli zprovoznit robotický vysavač určený pro čínský trh. Samozřejmě nastavili jako region pevninskou Čínu, leč aplikace trvala na svém: nenašla žádné zařízení, které by bylo možné s ní spárovat.
Protože kolegové patří k pokročilým uživatelům, pokusili se aplikaci obelstít tím, že do telefonu vložili čínskou SIM a připojili ho přes VPN s čínskou IP adresou. Dokonce i pomocí nástroje pro falšování polohy zmátli telefon tak, aby si prostřednictvím GPS myslel, že se nachází v Číně.

Bohužel ani takto složitý postup nevedl ke kýženému výsledku. Lze tak celkem spolehlivě předpokládat, že aplikace kontroluje, kde se nachází, podle nějakých dalších faktorů – například podle mobilní sítě, do které je telefon připojený. A to je věc, kterou bohužel nezfalšujete. Celý příběh skončil tím, že milý vysavač putoval zpátky do Číny – zprovoznit se ho prostě nepodařilo ani na slovo vzatým odborníkům.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Shrnutí
Regionální omezení produktů chytré domácnosti často vznikají z důvodu rozdílných právních a technických norem mezi regiony. Výrobci implementují tato omezení, aby zajistili, že jejich produkty budou splňovat místní požadavky, včetně bezpečnostních a kvalitativních norem. Například elektrická zařízení mohou mít různé nároky na napětí a frekvenci, a proto je pro výrobce důležité zajistit, že produkty budou bezpečné a funkční.

Dopady regionálních omezení mohou být pro spotřebitele frustrující. Když si zákazník objedná zboží přímo z Číny, může čelit problémům s kompatibilitou, a to i v případě, že se mu podaří obejít některá z těchto omezení. Například aplikace potřebné k ovládání chytrých zařízení mohou být v některých regionech blokovány nebo omezeny. Také může být složitější získat podporu nebo zajistit servis v případě, že se vyskytnou problémy, jelikož výrobce nemusí mít v daném regionu oficiální zastoupení nebo servisní střediska.
Z těchto důvodů byste měli dvakrát zvážit nákupy produktů chytré domácnosti Xiaomi přímo z Číny. Nejen, že byste mohli čelit problémům s kompatibilitou a podporou, ale také můžete riskovat nesplnění místních bezpečnostních norem, což by mohlo vést k nebezpečným situacím.
Navíc bez oficiální záruky a možnosti servisu v místě může být poměrně náročné řešit jakékoliv problémy, které mohou vzniknout. Regionální omezení jsou zde z dobrého důvodu a je důležité je respektovat, aby se zabezpečila bezproblémová a bezpečná funkčnost chytrých spotřebičů.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Chytrá domácnost Xiaomi
- S čím vám může pomoct chytrá domácnost Xiaomi?
- Nastavení aplikace Xiaomi Mi Home
- Spárování spotřebiče s aplikací Mi Home
- Možnosti nastavení aplikace Mi Home - 1. díl
- Možnosti nastavení Mi Home – 2. díl
- Automatické vypnutí a zapnutí zařízení
- Možnosti automatizace
- Jak vybrat robotický vysavač?
- Ovládání hlasem přes Asistenta Google
- Jak vybrat čističku vzduchu?
- Maličký teploměr a vlhkoměr v jednom
- Co umí chytré žárovky a svítidla?
- Xiaomi Smart Home Hub 2 přichází na český trh
- Jak hlídat správnou teplotu v ledničce
- Sdílení spotřebičů s dalšími uživateli
- Jak zprovoznit bezpečnostní kameru?
- Jak na ukládání záznamů z bezpečnostní kamery?
- Co umí bezpečnostní kamera Xiaomi?
- Proč si na léto pořídit chytrý ventilátor?
- Jak automaticky měnit výkon ventilátoru podle teploty?
- Aplikace Mi Home je konečně v češtině!
- Produkty dostupné na globálním trhu (1)
- Produkty dostupné na globálním trhu (2)
- Co nabízí chytrý bezdrátový zvonek?
- Jak zprovoznit chytrou žárovku?
- Co umí chytrá žárovka?
- Jak automatizovat chytrou žárovku?
- Jak zprovoznit chytrou zásuvku?
- Chytrá zásuvka – funkce a schopnosti
- Chytrá zásuvka – měření spotřeby a automatizace
- Automatické zapínání a vypínání chytré zásuvky podle teploty
- Co nabízí Xiaomi TV Box S (2nd Gen)?
- Kolik stojí provoz robotického vysavače?
- Chytrý reproduktor Mi Smart Speaker
- Co umí nejlevnější chytrá televize Xiaomi?
- Co (ne)umí nejlevnější robotický vysavač?
- Proč raději neriskovat nákupy z Číny?
- Teplovzdušný ventilátor pořídíte v Česku
- Chytrý reproduktor Smart Speaker Lite
- Venkovní kamera Xiaomi ohlídá váš dům
- Výhody (a nevýhody) chytrých televizí
- Spolehlivý router Xiaomi Router AX3200
Koupili jste nějaký chytrý spotřebič přímo z Číny?
Mám cca 30 Xiaomi Smart zařízení a většina nakupována skrze Ali – vše provozováno pod regionem Mainland China. Ano, v posledních týdnech jsou problémy s notifikace mi, které nejsou spolehlivé. Z EU regionu jsem koupil Smart zásuvku a větrák – obě zařízení provozuji na aplikaci s regionem Germany. Upřímně, pozoruji stejně odezvy jako na regionu Mainland China.
Dobrý den,
s odezvami určitě problém není. Problém je hlavně v tom, že některé produkty ani s nastaveným regionem Mainland China prostě nerozjedete. Jak popisuji v článku – aplikace si očividně docela důsledně ověřuje, kde se nachází.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Tak zatím jsem na takové díky bohu nenarazil.
Dobrý den,
to buďte rád. Já aktuálně narazil na dva produkty: ve článku zmíněný vysavač a ten teploměr s vlhkoměrem.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
A co zkusit aplikaci Mi Home vevs….upravena apka….funguje pro vsechny regiony….pouzivam bez problemu
Dobrý den,
pokud poradíte ověřený zdroj, odkud ji stáhnout, rád ji vyzkouším.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Taky mám nainstalovanou, kamery co nešli se rozběhli a všechno funguje 😀 zázrak
Dobrý den,
ano, také mám doma spoustu věcí z Číny, respektive objednaných z AliExpressu. Drtivou většinu jsem bez problémů zprovoznil. Ale třeba u toho robotického vysavače, jehož cena převyšovala deset tisíc korun, by nemožnost zprovoznění celkem zabolela.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Využití záruky je mnohdy lepší v Číně než u nás. Koupil jsem čínské hodinky za 1600 kč u naší firmy zabývající se prodejem chytrých hodinek. Po nějaké době přestala jedna dioda fungovat. Na žádost o opravu mi bylo sděleno, že je to tak v pořádku. Kdybych koupil v Číně za míň než polovinu a vyskytla se doložitelná chyba prodejce by to řešil. Pokud ne, řešil by to Ali.
Při koupi do 1000 kč. elektro jen v Číně.
Dobrý den,
myslím, že nelze takto globalizovat. Jistě jsou v Česku i v Číně seriózní prodejci, u kterých není problém se zárukou, a stejně tak na obou stranách budou i tací, kteří prostě problémy dělají. Osobně kupuji v Číně zboží, které mě nebude štvát, když přestane fungovat po prvním roce.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Přestal jsem číst po několika odstavcích, kde píšete, že je problém v používání Dualapp, kdy jsou v různých regionech. Několik zařízení mám v pevninské číně v jedné aplikaci, několik dalších evropských v druhé. Tam opravdu problém nebude
Dobrý den,
nikdo Vás samozřejmě ke čtení do konce nenutí. Nicméně: určitě nejsem žádný začátečník – produkty Xiaomi testuji už určitě více než deset let. Takže mezi židlí a obrazovkou určitě problém není. Vím, co jsem zkoušel a Xiaomi Mijia Smart Temperature and Humidity Meter 3 jsem ke spolupráci opravdu nepřiměl.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Má telefon hlasitý odposlech?
Dobrý den,
vůbec nechápu pointu Vašeho dotazu. Článek, pod kterým reagujete, přece není o žádném telefonu?!
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Zdravím,
tak předně by bylo dobré se zamyslet nad tím, o jaké dvouleté záruce se v článku zmiňujete. Záruka je v podstatě rok jako v Číně a téměř všude jinde. Od 6. ledna tohoto roku totiž po delší době vlastnictví musíte dokázat, že byl výrobek vadný už v době koupě, což je kravina postavená na hlavu, jelikož to byste jej vrátili hned, že? Výhodu to má jedinou, a sice baterii, jejíž záruka se tímto prodloužila z původních 6 měsíců.
Důvodem pro tuzemský nákup je maximálně donutit našince utratit více peněz za stejné či ve většině případů horší služby. Téměř žádný obchodník z Číny nebude řešit vrácení peněz, pokud mu dokážete problém s výrobkem, protože neřeší kapku v moři, a výrobek mu ani nemusíte posílat zpět. Vy jakožto prodejce prodáte u nás 10ks za stejnou dobu, jak on 10 000ks, a i kdyby vracel každému 100 zákazníkovi peníze, jeho vlak to ani nezpomalí, natož aby vykolejil.
Propojení výrobků s chytrou domácností lze řešit upravenou aplikaci, ale i kdyby nešlo, na funkci to nemá vliv, pokud jsem schopen zvednout zadek a podívat se na displej teploměru.
Chytrá domácnost povede maximálně k tomu, že se lidé přestanou hýbat, a pak si asi ověříme, o jak chytré řešení se jedná.
Má úcta…
Dobrý den,
ono nejde o to „zvednout zadek a jít se podívat“. Chytrá domácnost není jen o tom, že uživatel vidí v mobilu, kolik stupňů má v obýváku. Chytrá domácnost je i o tom, že může mít nastavené automatizace typu „pokud teplota klesne pod 18 °C, zapni zásuvku, do které je připojený přímotop.“ A pokud dané teplotní čidlo nespárujete s aplikací, je v rámci chytré domácnosti úplně k ničemu.
Přeji hezký den.
Karel Kilián