MIUI 14 – tipy a triky: co dělat, když telefon nejde zapnout?
Patrně nikoho nepřekvapí informace, že mobilní telefony jsou důmyslná elektronická zařízení poháněná baterií. Jako taková se mohou za určitých okolností porouchat či zamrznout. Dnes se podíváme na situaci, kdy telefon nejde z nějakého důvodu zapnout. Co byste tedy měli zkusit, než vyrazíte do servisu?
Na rozdíl od ostatních tipů a triků, publikovaných na blogu XM.cz v této rubrice, lze níže uvedené postupy použít nejen pro telefony Xiaomi, Redmi a Poco, ale prakticky pro jakýkoli mobil. Postup by měl být víceméně stejný pro telefon jakékoli značky.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Proč telefon nejde zapnout?
Existuje řada možných důvodů, proč telefon nejde zapnout – začněme tím nejbanálnějším, jako je úplně vybitá baterie. Dalším možným důvodem může být závada baterie – její životnost se pohybuje zhruba v rozmezí od jednoho do čtyř, pěti let. Pak je potřeba ji vyměnit.
Na vině může být i softwarový problém, který způsobil úplné zamrznutí, kdy telefon nereaguje na žádné vnější podněty. Poměrně častá je také závada tlačítka pro zapnutí/vypnutí, způsobená nejčastěji pádem, nárazem, nešetrným používáním či průnikem kapaliny nebo vlhkosti.

Může se také jednat o projev vážnější hardwarové závady – například poruchu nabíjecího okruhu nebo i celé základní desky. Některé příčiny zvládnete vyřešit doma, s těmi složitějšími bude patrně nutné obrátit se na odborný servis.
Určitě se o zapnutí telefonu ani nepokoušejte v okamžiku, kdy bylo zařízení v kontaktu s kapalinou nebo vysokou vlhkostí. Zapnutí by mohlo způsobit zkrat a následné nevratné poškození komponent. V takovém případě telefon nezapínejte, ale snažte se ho co nejdříve dostat do odborného servisu.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Tvrdý restart
Jako první zkuste telefon „natvrdo“ restartovat. To provedete jednoduše tak, že po dobu pěti až sedmi sekund nepřerušovaně podržíte tlačítko pro zapnutí/vypnutí. Pokud bylo příčinou problému prosté zamrznutí, měl by se buď restartovat, nebo vypnout (ve druhém případě ho poté zapněte krátkým podržením tlačítka pro zapnutí/vypnutí).
Pokud podržení tlačítka po dobu pěti až sedmi sekund nepomůže, zkuste to ještě jednou. Tentokrát však tlačítko pro vypnutí/zapnutí držte stisknuté nejméně po dobu třiceti sekund. Jestliže se telefon vzpamatuje a začne fungovat, pak lze celkem spolehlivě předpokládat, že se jednalo o nějaký softwarový problém – například zamrzl systém, nebo nějaká aplikace zatížila hardware natolik, že přestal reagovat.

Pak je zásadní otázkou, zda se problém bude někdy v budoucnosti opakovat. Jestliže ano, potom doporučujeme provést obnovení do továrního nastavení. Podrobný návod najdete v našem článku – důrazně doporučujeme ho dodržet krok po kroku, protože se tak vyhnete následným možným komplikacím.
V případě, že by se problémy se zamrzáním opakovaly i po obnovení do továrního natavení, lze s určitou mírou jistoty předpokládat, že jejich příčinou je hardwarový problém. V takové situaci doporučíme návštěvu servisu, případně, je-li zařízení ještě v záruce, uplatnění reklamace.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Vyjmutí či výměna baterie
Tato kapitola platí výhradně pro telefony, u kterých je možné uživatelsky vyměnit baterii. Bohužel u aktuálních modelů to u drtivé většiny telefonů není možné, takže pokud je to i případ vašeho mobilu, můžete hned přeskočit na následující kapitolu.
V případě, že máte telefon s vyměnitelnou baterií, zkuste baterii vyjmout. Nejprve zkontrolujte, zda není nafouknutá. Dále se podívejte na kontakty na baterii i v zařízení – zda nejsou zoxidované, zkorodované nebo znečištěné, případně se pokuste je jemně očistit.

Zhruba po minutě vraťte baterii zpátky a pokuste se telefon zapnout. Můžete také zkusit baterii vyměnit. K většině telefonů, u kterých je možné dostat se k akumulátoru, lze v českých e-shopech sehnat náhradní baterii. Cena se obvykle pohybuje v řádu stokorun. Po výměně nejprve připojte telefon k nabíječce a teprve po nějakém čase ho zkuste zapnout.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Nabíjení, když telefon nejde zapnout
Jak jsme uvedli v první kapitole tohoto článku, jedním z nejčastějších důvodů, proč telefon nejde zapnout, je vybitá baterie. Pokud hladina energie poklesne pod určitou úroveň, telefon prostě nebude reagovat na stisk tlačítka pro zapnutí.
Řešení je v tomto případě prosté: připojte telefon k nabíječce a dejte mu několik minut na to, aby se jeho baterie nabila. Připojení a nabíjení je zpravidla indikováno nějakou animací, ale nemusí tak tomu být vždy. Poté zkuste telefon obvyklým způsobem zapnout.

V případě, kdy se nezapne, mu dejte o něco delší čas – hodinu až dvě. Zejména u telefonů, jenž nebyly delší dobu používány, může určitou dobu trvat, než budou opět schopné provozu. Poté opět stiskněte tlačítko pro zapnutí/vypnutí a vyčkejte, zda zařízení nastartuje.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Problémy s nabíjením
Pokud telefon na nabíječku nereaguje, nemusí to ještě nutně znamenat, že je problém přímo v něm. Příčinou může být nefunkční elektrická zásuvka, vadný nebo nějakým způsobem nekompatibilní kabel či nefungující nabíjecí adaptér.
Začněme u elektrické zásuvky – pokud telefon nejde zapnout a ani nijak nereaguje na připojení k nabíječce, zkuste zapojit nabíjecí adaptér do jiné zásuvky. Případně můžete funkčnost zásuvky otestovat jednoduše tak, že do ní zapojíte jiný spotřebič – třeba lampičku.

Jako další se zaměřte na nabíjecí kabel. Ideálně byste měli používat ten, který byl součástí balení. V případě neznačkových kabelů se může stát, že nemají správně zapojené vodiče, případně kontakty v konektoru nedoléhají a telefon se pak nenabíjí. V takovém případě zkuste jiný kabel – samozřejmě je nutné, aby měl správný konektor.
Jestliže nepomohla ani výměna kabelu, zaměřte se na nabíjecí adaptér. Opět platí, že byste měli používat originál, který byl součástí balení vašeho telefonu. Můžete ale zkusit i jiný – vhodnější pro oživování telefonu jsou ty s nižším výkonem, tj. 5 wattů (5 voltů a 1 ampér) nebo 10 wattů (5 voltů a 2 ampéry).
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Nabíjení z USB portu
Pokud se telefon neprobral ani po změně elektrické zásuvky, výměně kabelu a napájecího adaptéru, můžete ho zkusit připojit k USB portu notebooku nebo počítače. Raději zdůrazňujeme, že aby nabíjení probíhalo, musí být notebook nebo počítač zapnutý.

USB porty poskytují nižší proud než většina adaptérů, což je právě to, co může v dané situaci pomoci. Baterie se totiž bude nabíjet pomaleji a je možné (ale nikoli jisté), že se vzpamatuje. Počítejte s tím, že bude potřeba více času – klidně i tři, čtyři hodiny.
Poté telefon odpojte a pokuste se ho zapnout. V případě, že nebude reagovat, opět zkuste po dobu 5 až 7 sekund podržet tlačítko pro vypnutí/zapnutí telefonu. Pak se pokuste telefon znovu zapnout krátkým podržením tlačítka.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Když telefon stále nejde zapnout
Pokud telefon stále nejde zapnout, lze celkem spolehlivě předpokládat, že se jedná o nějaký hardwarový problém. Může to být například porouchaná obrazovka (to poznáte zpravidla tak, že telefon občas vibruje, ale displej zůstává zhasnutý), základní deska, baterie, nabíjecí okruh, nebo v podstatě jakákoli jiná komponenta.

Zde už bohužel vaše možnosti nejspíš končí. V takovém případě doporučujeme obrátit se na odborný servis a svěřit mu identifikaci závady. V Praze můžeme vřele doporučit náš servis XM.cz, do kterého je možné mobil osobně přinést, nebo ho poslat poštou či kurýrní službou.
Jestliže je telefon ještě v záruce a nejste si vědomi něčeho, čím jste ho mohli dostat do tohoto stavu (například kontaktu s vodou, pádu, pobytu v prostředí s vysokou vlhkostí), pak doporučujeme reklamaci u prodejce, u kterého jste zařízení zakoupili.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Další díly seriálu MIUI 14 – tipy a triky
- Jak zabránit ukončování aplikací?
- Servisní menu (CIT) a diagnostika telefonu
- Aktivní displej a možnosti jeho nastavení
- Jak na nahrávání telefonních hovorů?
- Jak na úpravy fotek v telefonu? – 1. díl
- Jak na úpravy fotek v telefonu? – 2. díl
- Mobil hlásí This device is locked. Co s tím?
- Co dělat, když telefon nejde zapnout?
- SMS zprávy a možnosti jejich nastavení
- Jak řešit problémy s bezkontaktním placením?
- Jak zálohovat a obnovit SMS zprávy?
- Jak bezdrátově přenést fotky z mobilu do PC?
- Aplikace Fotoaparát a její možnosti – 1. díl
- Aplikace Fotoaparát a její možnosti – 2. díl
- Aplikace Fotoaparát a její možnosti – 3. díl
- Aplikace Fotoaparát a její možnosti – 4. díl
- Nedostali jste aktualizaci? Zkuste změnit oblast!
- Ruční aktualizace MIUI a/nebo Androidu
- Jak proměnit telefon v dálkový ovladač?
- Neprodali vám „šedivku“? Prověřte si telefon
- Jak přidat widgety na domovskou obrazovku?
- Co umí aplikace Počasí od Xiaomi?
- Co umí aplikace Kalkulačka od Xiaomi?
- Jak na rozdělení obrazovky a plovoucí okna?
- Zjednodušte si ovládání díky funkci Quick ball
- Jak spárovat chytré hodinky či náramek?
- Jak nastavit mobil jako Wi-Fi hotspot?
- jak vypnout reklamy v MIUI 14?
- Zamykací obrazovka a její nastavení
- Zkuste ovládat mobil gesty jako iPhone
- Jak přes kabel přenést fotografie do počítače
- Jak vyzvednout zásilku ze Z-BOXu Zásilkovny
- Co dělat, když nejde instalovat či aktualizovat aplikace?
- Jak odemykat mobil otiskem prstu či obličejem?
- Co prozrazují písmena za číslem verze o vašem telefonu?
- Jak změnit prostředí pomocí aplikace Témata?
- Jak k telefonu připojit bezdrátový reproduktor?
- Jak nahrávat telefonní hovory?
- Duální aplikace – jak je nastavit a používat?
- Jak na nahrávání obrazovky?
- Jak nahlásit problém či námět na zlepšení?
- Jak najít ztracený či odcizený telefon?
- Proč neukládat kontakty na SIM kartu?
- Co když mobil startuje do MIUI Recovery?
- K čemu je dobré rozšíření operační paměti?
- Jak na aktualizace aplikací a systému?
- Jak řešit, že se nejde dovolat na jedno číslo?
To je prozatím vše. Další díly našeho seriálu MIUI 14 – tipy a triky budou přibývat (téměř) každé úterý. Pokud tedy chcete ovládnout svůj telefon do sebemenších detailů, sledujte náš blog! Na příští pokračování se můžete těšit za týden, tedy v úterý 4. dubna.
Stalo se vám někdy, že váš telefon nešlo zapnout?
„mobilní telefony jsou důmyslná elektronická zařízení poháněná baterií“
Ne, mobilní telefony už čtvrt století baterie nepohání. Poslední MT poháněný baterií byl vyroben v roce 1998.
Dobrý den,
opravdu? Tak se podívejte třeba na oficiální stránky Xiaomi – aktuální model Redmi Note 12 Pro Plus 5G. Co vidíte? Já tam vidím „Baterie a nabíjení: 5 000mAh baterie (typ)“
Nemyslím si, že by kromě subjektivních výkladů byl někde exaktně a jednoznačně definován rozdíl mezi baterií a akumulátorem.
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Po restartovani mobil nejde zapnout
Dobrý den,
zkuste po dobu pěti sekund podržet tlačítko pro vypnutí a zapnutí. Poté telefon znovu zapněte. Pokud to nepomůže, postupujte dle našeho článku MIUI 14 – tipy a triky: co dělat, když telefon nejde zapnout?
Přeji hezký den.
Karel Kilián
Dobrý den mám tel redmi 8a a zasekl se při zapínání a nejde s ním nic dělat…objeví se redmi zhasne a pořádně takhle dokola, můžete mi prosím něco poradit ? Děkuji
Dobrý den,
pokud telefon není schopen nastartovat operační systém, pak je asi jedinou možností zkusit obnovení do továrního nastavení. Pochopitelně je nutné počítat s tím, že přijdete o nezálohovaná data a nastavení. Postup je následující:
Přeji hezký den.
Karel Kilián