Recenze: elektrická koloběžka Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2
Elektrické koloběžky jsou jednoznačným hitem současnosti. Nabízejí relativně pohodlnou dopravu, mimořádně příznivé náklady na ujetý kilometr a dostanete se s nimi i tam, kam například s autem nesmíte. Čínský gigant má ve svém ohni hned několik želízek a my již více než rok testujeme jeden z nejvyšších modelů. Jaké má klady a nedostatky? To vám prozradí naše podrobná recenze elektrické koloběžky Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2.

Nejprve se podívejme na cenu, ať máte přehled, do jaké kategorie tato koloběžka vlastně spadá. Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 prodáváme na našem českém e-shopu za cenu 13 511 korun, ve slovenském online obchodě ji nabízíme za částku 550 eur. K dispozici je jediné, a to v matně černé variantě.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Obsah recenze Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2
- Recenze Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 začíná rozbalováním
- Skládání a zprovoznění koloběžky
- Obhlídka koloběžky
- Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2
- Praktické zkušenosti
- Výdrž na jedno nabití a dojezd
- Mobilní aplikace
- Závěr recenze elektrická koloběžky Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2
- Cena a dostupnost
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Recenze Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 začíná rozbalováním
Koloběžky jsme objednávali koncem září loňského roku a hodlali jsme je používat jako řešení rychlé přepravy po městě. Protože jsme je využívali také při geocachingu, nakonec s námi zažily poněkud náročnější podmínky, než pro které jsou konstruované. Ale k tomu se dostaneme později.
Hned následující pracovní den přivezl kurýr dvě opravdu velké a těžké krabice s rozměry 115 × 54 × 20 centimetrů a hmotností lehce přes 19 kilogramů. Jejich vynesení do druhého nadzemního podlaží alespoň částečně usnadnily plastové pásky, kterými byly zajištěné.

V krabici jsme našli tělo koloběžky s oddělenými řídítky. Kromě toho byl součástí balení nabíjecí adaptér, jedna náhradní pneumatika, prodlužovací adaptér k ventilku, pět šroubů a jeden imbusový klíč. Z hlediska papírové dokumentace nechybělo nic podstatného – čítala uživatelskou příručku, důležité informace a technické specifikace.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Skládání a zprovoznění koloběžky
Jak jsme uvedli v předchozím bodě, koloběžka je dodávána v částečně rozloženém stavu – konkrétně s odděleným sloupkem s řídítky. Ty je následně nutné nasadit na příslušné místo a zajistit je čtyřmi šrouby, jež jsou, společně s imbusovým klíčem součástí balení.
Po zapnutí tlačítkem je naprosto nezbytné provést spárování s mobilní aplikací Mi Home. Ta je k dispozici zdarma pro mobilní telefony s operačními systémy Android a iOS. Párování a komunikace s koloběžkou probíhá přes bezdrátový protokol Bluetooth, a to pouze tehdy, je-li koloběžka zapnutá.
Po nalezení koloběžky budete muset potvrdit párování stiskem tlačítka – to, aby se předešlo omylu v případě, kdy je v dosahu více než jedna. Poté je nutné vybrat místnost, ve které se koloběžka nachází, v dalším kroku ji pak můžete pojmenovat.

Následuje povinné zhlédnutí zhruba dvě minuty trvajícího instruktážního videa s bezpečnostními pokyny, které nelze přeskočit. Pokud se na video nepodíváte, bude koloběžka pípat a nebude s ní možné jezdit. Ve videu se dozvíte zejména to, že byste měli nosit ochranné prostředky, hustit pneumatiky na 50 psi a nenabíjet baterii ve vnitřních prostorách.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Obhlídka koloběžky
Tělo koloběžky je vyrobeno z lehkého leteckého hliníku a většina jeho součástí je natřena elegantní černou barvou s matnou, mírně zdrsněnou úpravou. Jednou z výhod elektrických koloběžek je jejich rychlé a snadné skládání. Stačí odjistit páčku a následně sklopit řídítka tak, že budou téměř rovnoběžná s rovinou platformy. Pomocí zvonku lze pak řídítka připevnit k výstupku na zadním blatníku.

Při přenášení je nutné brát v úvahu hmotnost koloběžky – přeci jen 14,2 kilogramů se například při vynášení do druhého patra trochu pronese. Ve složeném stavu jsme dvě koloběžky bez problémů vměstnali do kufru Citroenu C5, v případě menšího VW Polo už bylo nutné sklápět část zadních sedaček.

Platforma pro nohy je poměrně velká (využitelná plocha je cca 46 × 15 cm), nicméně majitelé větších chodidel možná budou muset nějakou chvíli hledat ten správný postoj. Jistotu dodává pogumování a reliéf, díky kterému nohy na ploše nekloužou. Na odkládání paty na zadní blatník však zapomeňte – je totiž plastový.

Při jízdě bez elektrického pohonu může být nepříjemná vyšší poloha platformy, jež se nachází přibližně 14,5 centimetrů nad vozovkou. U běžných koloběžek je nášlapná plocha nejčastěji ve výšce mezi 7 a 11 centimetry, což je znát. Upřímně si vůbec neumíme představit delší jízdu na této koloběžce tak, že bychom se odráželi nohou.

Na levé straně se nachází výklopný kovový stojánek, zajišťující koloběžku při stání. Je poměrně robustní – i když jsme ho občas zapomněli sklopit a zavadili s ním při jízdě o zem, nedošlo k jeho výraznějšímu poškození. Jeho vyklápění i sklopení lze pohodlně zvládnout špičkou boty.

Na spodní části platformy, konkrétně na jejím boku vlevo vpředu, se nachází nabíjecí konektor, chráněný gumovou krytkou. Oceňujeme jeho kruhový tvar, díky kterému není nutné řešit způsob připojení k nabíječce. Musíme však kritizovat jeho umístění na místo, které se snadno znečistí prachem a blátem. Jistě není náhoda, že novější generace Xiaomi Electric Scooter 4 Pro má konektor podstatně výš.

Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2
Výrobce myslel na bezpečnost, takže na koloběžce najdeme sadu odrazek – oranžové po stranách v oblasti zadního kola, bílou, směřující vpřed a červenou vzadu. Nechybí ani osvětlení – dopředu směřuje poměrně dobře svítící bílé světlo, vzadu je dle předpisů jasné světlo červené barvy.
Řídítka jsou umístěna na sloupku, který je možné pro snadnější přenášení či transport složit. Mají poměrně masivní pogumované rukojeti, nicméně jsou poměrně úzká, takže řízení může – přinejmenším zpočátku – působit poměrně nestabilním dojmem. Výška bohužel není nijak nastavitelná, takže zatímco menším osobám bude 118 centimetrů připadat vysoko, pro dlouhány budou možná trochu nízko.

Na levé straně řídítek najdeme ovládací páku kotoučové brzdy zadního kola a zvonek, který slouží ve složeném stavu také jaké zámek. Na pravé straně je otočná páčka plynu, nebo přesněji řečeno regulátoru rychlosti. Uprostřed řídítek se nachází displej s jedním mechanickým tlačítkem, kterému se budeme věnovat v následující kapitole.
Displej a tlačítko
K ovládání koloběžky slouží jediné tlačítko, umístěné pod displejem uprostřed řídítek, které má více funkcí. Jeho dlouhým podržením koloběžku zapnete, respektive vypnete. Jedním krátkým stiskem rozsvítíte/zhasnete přední a zadní světlo (zadní může, dle nastavení v aplikaci, svítit také permanentně), dvojím stiskem lze přepínat mezi třemi jízdními režimy.

K dispozici jsou tři jízdní režimy:
- Pěší – s maximální rychlostí 6 km/h, který se hodí například v situaci, kdy doprovázíte někoho, kdo jde pěšky.
- D – standardní režim s maximální rychlostí 20 km/h kombinuje optimální výkon a dojezd.
- S – sportovní režim s maximální rychlostí 25 km/h s lepší akcelerací, ale horším dojezdem.
Displej slouží, jak byste patrně čekali, k zobrazování informací. Jeho čitelnost hodnotíme jako velmi dobrou, což ovšem platí pouze v případě, že nebudete za jasného dne jezdit s rozsvícenými světly. Po zapnutí světel se totiž jas obrazovky citelně sníží, aby za tmy neoslňovala, čímž během dne razantně klesne i její čitelnost.

V horní části obrazovky se velkými číslicemi zobrazuje aktuální rychlost v kilometrech, nebo v mílích za hodinu a jednotky. Níže následuje informace o aktuálně zvoleném jízdním režimu. Následuje sada indikátorů, které svítí jen za určitých okolností – při rozsvícených světlech, připojení z aplikace, uzamknutí koloběžky, přehřátí a technické závadě.
Baterie, pohon a brzdy
Koloběžku pohání lithium-iontová baterie, nacházející se spolu s kontrolérem ve spodní části platformy. Její kapacita je 12 400 mAh (446 Wh) a poskytuje jmenovité napětí 42 voltů. K doplňování energie je připraven adaptér s výkonem až 71 wattů (1,7 A @ 42 V) se dva metry dlouhým kabelem. Bohužel budeme kritizovat velmi pomalé nabíjení – dle výrobce trvá nabití zcela vybité koloběžky na 100 % dlouhých osm až devět hodin.

Pohon koloběžky zajišťuje bezkartáčový stejnosměrný elektrický motor, který je umně schovaný v předním kole. Poskytuje jmenovitý výkon 300 wattů a (krátkodobý) špičkový výkon dokonce až 600 wattů. Koloběžka s ním je schopná vyjet stoupání až 14 % (tj. na jednom metru trasy může překonat převýšení až 14 centimetrů), nicméně skutečnost ovlivňují další faktory, jako je například hmotnost jezdce.

Koloběžka Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 brzdí dvěma způsoby. Primární je zadní kotoučová brzda, ovládaná páčkou na levé straně řídítek, jejíž pohyb je přenášen prostřednictvím bovdenového lanka. Kromě toho také brzdí elektromotorem v předním kole, jež v takových chvílích rekuperuje elektrickou energii.

Z vlastní zkušenosti můžeme konstatovat, že brzdy nejsou špatné – v kritických situacích reagovaly dobře, a i na suché vozovce se nám podařilo zanechat brzdnou stopu. Přesto si ale myslíme, že koloběžka s tímto výkonem a hmotností by snesla přeci jen o něco ostřejší brzdy.
Pneumatiky
Koloběžka je obuta do dvou gumových pneumatik s průměrem 8,5″ (cca 21,6 centimetrů). Výrobce se chlubí větším pohodlím, menším přenosem otřesů, zvýšenou odolností proti propíchnutí a prasknutí. Doporučený tlak v pneumatikách je 50 psi – kladně hodnotíme skutečnost, že k doplňování vzduchu je určen klasický auto ventilek. My jsme k dofukování s úspěchem používali přenosný kompresor Xiaomi Mi Portable Electric Air Compressor.

Pneumatiky mají jen jednoduchý, relativně mělký vzorek, který svým provedením jasně dává najevo, že se jedná o městskou koloběžku určenou pro provoz po zpevněných cestách. Určitě nejsou vhodné pro pohon v bahnitém či nějakým způsobem kluzkém terénu.

Z hlediska komfortu jízdy musíme konstatovat, že značně záleží na typu komunikace. Na asfaltových cyklostezkách a běžných silnicích nelze této koloběžce absolutně nic vytknout. Také jízda po pískové či štěrkové cestě je celkem pohodlná. V případě náročnějšího terénu, jako jsou kočičí hlavy, je však nutné počítat s chybějícím odpružením, projevujícím se přenosem otřesů a vibrací do platformy i do řídítek.

Skládání koloběžky
Protože lze předpokládat, že koloběžka bude využívána zejména ve městech – například jako prostředek pro dopravu na poslední míli – vybavil ji výrobce praktickým skládacím mechanismem. Dle jeho deklarace ji zručný uživatel zvládne rozložit nebo složit za pouhé tři sekundy.

Rozložení bývá bezproblémové. Stačí postavit řídítka a zaaretovat je pomocí páčky. Ta je jištěná dalším prvkem tak, aby během jízdy nedošlo k jejímu samovolnému sklopení. V tomto směru jsme za více než rok nezaznamenali ani sebemenší problém.

Skládání je o trochu složitější: nejprve je nutné odjistit bezpečnostní prvek, sklopit páčku a postupně s ní i řídítka. Nakonec stačí zachytit zvonek do úchytu v zadním blatníku. Koloběžku lze pak relativně snadno přenášet za tyč řízení. Zatímco na jedné z koloběžek fungoval tento mechanismus po celou dobu spolehlivě, na druhé začal časem vyžadovat větší sílu.

Na tomto místě musíme také konstatovat, že zatímco na koloběžce, na níž fungoval skládací mechanismus obtížněji, nikde nic nevrzalo, druhá cca po 600 kilometrech vrzala v oblasti kloubu na nerovnostech velmi slyšitelně, až nepříjemně. Bohužel jsme nenašli způsob, jak tomu zamezit.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Praktické zkušenosti z recenze Mi Electric Scooter Pro 2
K tomu, aby se koloběžka rozjela, je nutné ji nejprve roztlačit (ideálně odražením nohou) na rychlost alespoň 5 km/h a následně stisknout páčku plynu. Důležité je to slovo „následně“ – když se odrazíte s již stisknutým plynem, elektrický motor se nezapne.

Na koloběžkách jsme jezdili prakticky všude, kde to bylo jen trochu možné. Při lovení kešek jsme zavítali i do náročnějšího lesního či polního terénu, kde se jasně ukázalo, že se jedná o stroje určené výhradně pro městský provoz. Pneumatiky s minimálním vzorkem rozhodně nejsou vhodné do náročnějších podmínek – v bahnité půdě mají tendenci se zahrabat a na vlhkém listí citelně kloužou.

Koloběžka Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 je jako doma na cyklostezkách, chodnících (kde byste ale jezdit neměli) a asfaltových či betonových silničních komunikacích. V těchto podmínkách nabídne rychlé a vcelku pohodlné svezení. Pokud tedy hledáte stroj na pojížďky po městě, můžeme tuto koloběžku doporučit.
Postřehy z jízdy
Překvapily nás poměrně velké rozdíly mezi jízdními režimy D a S. Ty se od sebe neliší jen maximální rychlostí (20 km/h vs. 25 km/h), ale i akcelerací. Ve sportovním režimu koloběžka zrychluje ochotněji, naopak ve standardním jsou její rozjezdy o něco umírněnější. Přitom rozdíly ve spotřebě nejsou velké – na 20 kilometrů dlouhé trati se pohybovaly v řádu jednotek procent.

Řídítka jsou poměrně úzká (jejich šířka je jen 43,5 centimetru), což sice přináší výhodu v podobě dobré skladnosti, ale ubírá na pocitu jistoty. Proti jízdnímu kolu je to opravdu citelný rozdíl a chvilku trvalo, než jsme si na tento způsob úchopu zvykli.

Jak jsme uvedli výše: na dobrých cestách je jízda pohodlná, ovšem na zhoršeném povrchu se o komfortu rozhodně nedá mluvit. Relativně malá kola spolu s chybějícím odpružením znamenají přenos nárazů z nerovností do řídítek i platformy. I zdánlivě drobné hrboly prostě ucítíte. Patrně nejhorší byla v tomto směru jízda po kostkách na ostravském Mírovém náměstí, kde jsme měli pocit, že z nás koloběžka vytluče duši.

Tempomat
Zajímavá je funkce tempomatu, jež udržuje rychlost bez nutnosti držet stisknutou páčku regulátoru rychlosti. Aktivuje se automaticky, pokud je rychlost koloběžky alespoň pět sekund konstantní. Bohužel někdy stačí během těch pěti sekund přejet malou nerovnost, a jak se rychlost na zlomek sekundy změní, tempomat se nezapne.

Ježdění s tempomatem je zpočátku, než si zvyknete na rychlost a chování koloběžky, dost nezvyklé. Postupem času jsme ale tuto funkci využívali stále častěji. K deaktivaci tempomatu stačí stisknout páčku brzdy nebo plynu, což se nám občas povedlo omylem a následně to vedlo k celkem nečekanému zpomalení.
Používání tempomatu lze povolit, nebo zakázat v aplikaci. Zajímavé je, že původně byla tato možnost dostupná, následně ji však aktualizace znepřístupnila. Xiaomi tehdy argumentovalo snahou o vyšší bezpečnost. Po dalším updatu se ale tato funkce v nabídce opět objevila.
Jízda v provozu
Z hlediska jízdy v běžném provozu jsme zaznamenali dva protichůdné jevy. Když jsme s koloběžkou přecházeli po přechodu pro chodce či přejezdu pro cyklisty, řidiči nás velmi ochotně pouštěli, ačkoli ve druhém případě to dle zákona dělat nemusejí. Možná k tomu přispěla i oranžová reflexní přilba, kterou jsem si pořídil, a která je dobře viditelná i z velké dálky.
Na straně druhé jsme relativně často museli řešit situace, kdy nás řidiči prostě přehlédli. Je znát, že na elektrické koloběžky nejsou zatím tak zvyklí jako například na jízdní kola. Možná k tomu přispívá i relativně nenápadná barva koloběžky, proto je vhodné při jízdě po silničních komunikacích používat výrazné oblečení.

Proti jízdnímu kolu se na koloběžce výrazně obtížněji ukazuje změna směru. Při sundání ruky z úzkých řídítek celkem rapidně klesá stabilita, neboť udržet jedoucí koloběžku jen jednou rukou není snadný úkol ani pro zkušenější jezdce.
Po silnicích jsme z tohoto důvodu raději jezdili jen v nezbytných případech a vždy jsme se snažili být maximálně ostražití a předvídatelní. Pokud to bylo jen trochu možné, využívali jsme cyklostezky či vyhrazené jízdní pruhy pro cyklisty, kde jsme se cítili o poznání bezpečněji.
Koloběžka Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 v kopcích
Výrobce udává, že koloběžka Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 s výkonem 300 wattů (špičkovým až 600 wattů) vyjede kopce se sklonem až 14 %, tj. 14 centimetrů výšky na jeden metr vzdálenosti. Papírově si tedy koloběžka poradí s docela slušnými „krpály“ (pro představu: při výšlapu z Ostravice na Lysou Horu je průměrné stoupání 11,4 %).
Obecně je však těžké tento parametr nějak ověřit. Ještě víc než v případě uváděné dojezdové vzdálenosti, zde totiž hraje velkou roli hmotnost jezdce. A ta je v našem případě přeci jen o něco vyšší než maximální nosnost 100 kilogramů, takže se dalo čekat, že v kopcích nastanou problémy.

Zkusili jsme například ostravský Landek, kde je v úvodní části nutné překonat na 350 metrech převýšení 24 metrů, což odpovídá 7% stoupání. To však koloběžka nezvládla, takže jsme ji museli tlačit. S kopcem na ulici Sokola Tůmy (15 metrů na 380 metrech, tj. sklon 4 %) si však poradila s přehledem, a i s baterií nabitou jen na 30 % dosahovala na vrcholu rychlosti 13 km/h.
V případě krátkého kopečku na cyklostezce na ulici Hozova, kde je na 70 metrech nutné vystoupat 4 metry (tj. stoupání 5,7 %) záleželo na stavu baterie. Pokud byla nabitá na více než 80 %, nebyl problém. Naopak při méně než 30 % bylo nutné v závěrečné fázi trochu pomoct odrážením.

Nechceme zpochybňovat údaj uváděný výrobcem, pouze poukázat na to, jak zásadní je v tomto případě hmotnost jezdce. Pokud nepatříte mezi vysloveně štíhlé lidi, počítejte s tím, že do některých prudších kopců prostě budete muset koloběžku vyvést. Naštěstí si v takovém případě můžete pomoci přepnutím na režim chůze a následnou aretací tempomatu, díky čemuž ji hravě povedete jednou rukou.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Výdrž na jedno nabití a dojezd
Výrobce udává maximální dojezd koloběžky Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 až 45 kilometrů. Nutno konstatovat, že jde pouze o teoretickou hodnotu, které bylo dosaženo „při zatížení 75 kg, teplotě 25 °C, za bezvětří na rovné silnici a při stejnoměrné rychlosti 15 km/h.“
V praxi ovlivňuje dojezd celá řada faktorů, kvůli kterým se na 45 kilometrů prakticky nemáte šanci dostat. Tím prvním je hmotnost jezdce – pochopitelně čím vyšší váha, tím více elektrické energie musí koloběžka vynaložit a tím kratší vzdálenost zvládne ujet.

Zásadní roli hrají také kopce. Směrem dolů můžete jet prakticky zadarmo, případně lze dokonce díky rekuperaci nabíjet baterii. Jízda do kopců je však velkou zátěží – například v kopci se 4% stoupáním (konkrétně 15 metrů převýšení na 380 metrech) jsme během 380 metrů přišli o téměř 10 % celkové kapacity baterie.
Úroveň nabití baterie je zobrazována na displeji koloběžky v podobě čárek následujícím způsobem:
- Pět čárek svítí – baterie je nabitá na 91 až 100 % své kapacity.
- Čtyři čárky svítí, pátá bliká – baterie je nabitá na 81 až 90 % své kapacity.
- Čtyři čárky svítí – baterie je nabitá na 71 až 80 % své kapacity.
- Tři čárky svítí, čtvrtá bliká – baterie je nabitá na 61 až 70 % své kapacity.
- Tři čárky svítí – baterie je nabitá na 51 až 60 % své kapacity.
- Dvě čárky svítí, třetí bliká – baterie je nabitá na 41 až 50 % své kapacity.
- Dvě čárky svítí – baterie je nabitá na 31 až 40 % své kapacity.
- Jedna čárka svítí, druhá bliká – baterie je nabitá na 21 až 30 % své kapacity.
- Jedna čárka svítí – baterie je nabitá na 11 až 20 % své kapacity.
- Jedna čárka bliká – baterie je nabitá na 1 až 10 % své kapacity.
- Žádná čárka nesvítí – baterie koloběžky je zcela vybitá.

Během jednoho roku jsem s koloběžkou najezdil téměř tisíc kilometrů, přičemž jsem na konci jízdy v aplikaci kontroloval stav baterie. Vycházelo mi, že koloběžka reálně ujede na jedno nabití asi 25 kilometrů. Na tomto místě je však nutné podotknout, že jsem o něco těžší, než je udávaná maximální nosnost 100 kilogramů.
Opět je ale nutné zopakovat: hodně závisí na podmínkách. Při jednom z výletů, během kterého jsme jezdili v náročnějším terénu (louky, les) se baterie poroučela po pouhých 17 kilometrech jízdy. Poslední procenta přitom doslova mizela před očima, ačkoli jsme se v tu chvíli pohybovali po cyklostezkách. Nakonec jsme se domů museli potupně přepravit autobusem městské hromadné dopravy.

Na tomto místě je také nutné zmínit další podstatný fakt: s ubývajícím stavem baterie klesá také její napětí a tím pádem i výkon. Některé kopečky tak se 100 % koloběžka vyjela hravě, ale se 60 % už se na nich trápila. Nižší výkon se projeví nejen v ochotě vyjíždět kopce, ale také v akceleraci.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Mobilní aplikace
Jak jsme uvedli v kapitole věnované rozbalování a zprovoznění, koloběžku je nezbytné spárovat s aplikací v mobilním telefonu. Konkrétně se jedná o aplikaci Mi Home, sloužící ke správě nejrůznějších přístrojů chytré domácnosti Xiaomi. Aplikace je k dispozici zdarma pro zařízení s operačními systémy Android a iOS.
Telefon pak komunikuje s koloběžkou prostřednictvím bezdrátového protokolu Bluetooth, a to pouze tehdy, jestliže je zapnutá. Koloběžka je v aplikaci prezentována jako jedno ze zařízení – k nastavení se tedy dostanete po klepnutí na příslušnou dlaždici.

Po připojení se zobrazí obrázek koloběžky, informace o aktuální rychlosti a zvoleném jízdním režimu. V dolní části obrazovky jsou pak údaje o stavu nabití baterie, průměrné rychlosti a délce aktuální vyjížďky počítané od posledního zapnutí.
Hned na první stránce je také tlačítko Lock the motor, sloužící k zablokování koloběžky. Tímto způsobem lze celkem účinně zabránit tomu, aby s koloběžkou odjel někdo nepovolaný. V případě pohybu začne koloběžka pípat a na mobilní telefon přijde notifikace. Bohužel ale tímto způsobem určitě nezamezíte tomu, aby ji případný nenechavec prostě odnesl. Důležitá je také informace, že zámek se automaticky odemkne po šesti hodinách.
Další možnosti nastavení
Aplikace Mi Home nabízí další možnosti nastavení koloběžky Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2, ke kterým se dostanete po klepnutí na tlačítko s obrázkem ozubeného kolečka v pravém horním rohu. Postupně si je projdeme v následujících krátkých kapitolách.
Tempomat
Pod položkou Cruise control najdete tempomat, který můžete v aplikaci povolit, nebo zakázat. Při aktivaci tempomatu udržuje koloběžka stanovenou rychlost jízdy, aniž by bylo nutné pravou rukou držet stisknutou páčku plynu.

V praxi to funguje tak, že když pojedete po dobu pěti sekund konstantní rychlostí, ozve se zapípání a tímto okamžikem můžete pustit páčku plynu. Koloběžka bude poté pokračovat stejnou rychlostí dál. Tempomat lze deaktivovat stisknutím páčky plynu nebo brzdy.
Původně jsme měli k tempomatu určitou nedůvěru, kterou vzbuzovala zejména nečekané snížení rychlosti v případě, kdy jsme se omylem během jízdy dotkli páčky. Postupně jsme si však na tuto vychytávku zvykli a používali jsme ji zejména na dlouhých rovných úsecích cyklostezek s dobrým rozhledem.
Stále svítící zadní světlo
Ve výchozím stavu svítí zadní světlo červené barvy pouze tehdy, je-li rozsvícené přední světlo. Při stisknutí brzdové páčky bliká, čímž upozorňuje za vámi jedoucí vozidla a další účastníky provozu na snížení rychlosti. Ve světle je také integrovaná červená odrazka.

Aktivujete-li přepínač Taillight always on, pak bude zadní světlo svítit neustále, respektive po celou dobu, po kterou je koloběžka zapnutá. Rozhodně toto nastavení doporučujeme! Zejména pokud se s koloběžkou pohybujete v silničním provozu, budete pro řidiče alespoň o něco viditelnější.

Upozornění na nízký stav baterie
Stav nabití baterie můžete sledovat na displeji, kde je zobrazován žádnou až pěti čárkami, ale také v aplikaci Mi Home, kde je uváděn v procentech. Na nízký stav baterie vás může upozornit také váš mobilní telefon – pokud si aktivujete volbu Low battery notification, měla by se v takovém případě zobrazovat v notifikacích upozornění na tuto skutečnost.

Rekuperace elektrické energie
Páčkou „plynu“ fakticky řídíte množství elektrické energie, která půjde z baterie do elektrického motoru. V okamžiku, kdy ji pustíte, je dodávka elektřiny přerušena a motor koloběžky může fungovat jako dynamo – tedy svým pohybem vyrábět elektřinu neboli rekuperovat. Podobně může fungovat i při jízdě z kopce nebo při brzdění, kdy kromě kotoučové brzdy na zadním kole pomáhá se zastavením i motor v kole předním.
V sekci Energy recovery intensity můžete určit, jak silně bude koloběžka tuto funkci využívat. Na výběr je ze tří možností: nízká (Low), střední (Medium), nebo vysoká (High). Čím nižší úroveň zvolíte, tím lépe bude koloběžka při uvolnění plynu „plachtit“, ale tím méně energie bude vracet do baterie a naopak. Ideální je zkusit si všechny tři režimy a pak si vybrat ten, který vám nejlépe vyhovuje.

Zabezpečení heslem
Nastavovat koloběžku z aplikace Mi Home může ve výchozím stavu kdokoli, kdo je v její fyzické blízkosti a současně s tím má nebo získá přístup k vašemu telefonu. To se může týkat například dětí, pokud jim půjčujete svůj mobil.
Přístup k nastavení koloběžky lze zabezpečit heslem, které bude následně nutné zadávat. Aktivovat tento způsob zabezpečení můžete v sekci Scooter password settings. Stačí dvakrát zadat heslo a potvrdit ho stiskem tlačítka OK.
Nastavení jednotek
Informace, jako je rychlost nebo vzdálenost, je možné zobrazovat ve dvou systémech jednotek: metrickém (kilometry, respektive kilometry za hodinu) a imperiálním (mile, respektive míle za hodinu). O tom, který systém má být používán, můžete rozhodnout v sekci Unit settings.
Uvedení do továrního nastavení
Podobně, jako u mobilních telefonů nebo počítačů, může i u elektrické koloběžky některé problémy softwarového rázu vyřešit obnovení do továrního nastavení. V aplikaci Mi Home stačí pro tyto účely zvolit možnost Restore factory settings.
Nutno podotknout, že po provedení tohoto kroku není nutné koloběžku znovu párovat – jedná se pouze o uvedení některých nastavení do výchozího stavu. Jak informuje dialogové okno, jedná se o deaktivaci tempomatu a permanentního svícení zadního světla, nastavení intenzity rekuperace na nejnižší hodnotu a přepnutí režimu jízdy na standardní.
Základní informace
V sekci Basic info se dozvíte základní informace o koloběžce. Konkrétně jde o její sériové číslo, verzi nainstalovaného firmwaru a teplotu.
Informace o baterii
Zvláštní pozornost je věnována baterii, jež má v nastavení samostatnou sekci Battery info. V ní se dozvíte následující údaje:
- Percentage remaining – procentuální vyjádření zbývajícího stavu baterie.
- Battery level – kapacita baterie v miliampérhodinách. V tomto případě tedy 12 400 mAh.
- Battery status – údaj o stavu baterie. Pokud je v pořádku, mělo by zde být uvedeno Normal.
- Voltage – informace o napětí baterie. Při plně nabité baterii byste zde měli vidět hodnotu okolo 42 V.
- Current – údaj o proudu dodávaném baterií. Tato hodnota se mění s ohledem na aktuální zatížení koloběžky.
- Power – aktuální výkon udávaný ve wattech. Odborníci v oboru elektro už jistě vědí, že se jedná o násobek proudu a napětí.
- Battery temperature – informace o aktuální teplotě baterie.
- Production date – přesné datum výroby baterie koloběžky. V našem případě byla v okamžiku prodeje víc než rok stará.
- Battery serial number – sériové číslo baterie.
- BMS firmware version – číslo verze systému pro správu baterie (BMS; battery management system).
Informace o ujeté vzdálenosti
V sekci Speed & Mileage (v překladu rychlost a počet ujetých kilometrů) najdete čtyři údaje:
- Current speed – aktuální rychlost, kterou koloběžka jede.
- Total mileage – počet kilometrů, které koloběžka celkem najezdila.
- Trip mileage – vzdálenost, kterou koloběžka ujela od svého posledního zapnutí.
- Estimated remaining mileage – odhad vzdálenosti, kterou koloběžka ujede při stávajícím způsobu jízdy s ohledem na stav baterie.
Jízdní průvodce
Jak jsme uváděli v kapitole o zprovoznění koloběžky, nedílnou součástí celého procesu je nutnost zhlédnout zhruba dvě minuty trvající instruktážní video s bezpečnostními pokyny, které nelze přeskočit. Pokud byste si ho z nějakého důvodu chtěli pustit znovu, najdete ho v sekci Riding guide.
Obecná nastavení
V sekci General settings je několik položek, které si nyní projdeme v podobě seznamu.
- Device name – koloběžku lze pojmenovat a pod tímto názvem se pak zobrazuje v aplikaci. Jméno můžete nastavit při úvodní konfiguraci, nebo kdykoli později v této sekci.
- Manage location – ačkoli nám to nedává příliš velký smysl, koloběžku lze zařadit do jedné z místností vaší domácnosti. Jaký to má praktický význam jsme ale nezjistili.
- Share device – koloběžku můžete, tak jako jiná zařízení chytré domácnosti v rámci aplikace Mi Home, sdílet s dalšími uživateli – například členy domácnosti. Ti ji pak mohou nastavovat ze svých telefonů.
- Firmware update – Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 může dostávat softwarové aktualizace. Zpravidla vás na jejich dostupnost upozorní aplikace sama, nicméně zde můžete ručně zkontrolovat, zda není k dispozici novější verze.
- Help & Feedback – v této sekci najdete odpovědi na nejčastěji kladené otázky a řešení častých problémů. Veškeré texty jsou bohužel jen v angličtině Kromě toho můžete pomocí tlačítka Feedback odeslat zpětnou vazbu výrobci, respektive vývojářům aplikace.
- Additional settings – sekce s informacemi o verzi pluginu, bezpečnostními nastaveními a různými ujednáními.
- Favorites – pokud povolíte přidání koloběžky do oblíbených položek, bude se vám zobrazovat na úvodní obrazovce aplikace Mi Home.
- Delete device – jestliže hodláte koloběžku prodat nebo věnovat někomu dalšímu, určitě ji nezapomeňte odpárovat ze své aplikace! Jinak ji nebude mít z bezpečnostních důvodů šanci spárovat se svým telefonem. Po stisku tohoto tlačítka se zobrazí varování, a pokud ho potvrdíte, proběhne odpojení koloběžky a její následné obnovení do továrního nastavení. Následně bude možné ji párovat s jiným mobilem.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Závěr recenze elektrická koloběžky Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2
Recenze jasně ukázala, že Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 je poctivě vyrobená a skvěle dílensky zpracovaná elektrická koloběžka. Je určená pro provoz ve městech a na zpevněných komunikacích, nehodí se do náročnějšího terénu, kde jí kromě pneumatik s hrubším vzorkem zejména chybí jakékoli odpružení. Drobnou výtku si zaslouží relativně úzká řídítka bez možnosti nastavení jejich výšky.

Velmi kladně hodnotíme možnost skládání, díky čemuž lze koloběžku nejen snadno přenášet, ale také naložit do kufru auta. Skládací mechanismus je jednoduchý, nicméně na jedné ze dvou koloběžek začal po čase mírně haprovat ve smyslu obtížnějšího skládáni, zatímco na druhé vrzal. Koloběžka je vybavena veškerými náležitostmi, které musí ze zákona mít, jako jsou přední a zadní světlo či odrazky.
Kladně hodnotíme vysokou kapacitu baterie, výrobcem udávaný dojezd však považujeme v běžných podmínkách za nereálný. Nelíbilo se nám umístění nabíjecího konektoru do části, jež bývá špinavá, ani velice pomalé nabíjení. Z hlediska schopnosti vyjíždění kopců záleží na hmotnosti jezdce, nicméně výrobcem udávanou hodnotu 14 % považujeme reálnou jen v případě podprůměrně lehkého uživatele.

Celkově můžeme konstatovat, že během více než roku jsme se díky koloběžkám podívali na celou řadu míst, kam bychom se jinak nedostali. Například proto, že se na ně nedá dojet autem a nejsou v docházkové vzdálenosti. Osvědčila se nám také při drobných pojížďkách po městě. V každém případě se jednalo o investici, které rozhodně nelitujeme.
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Cena a dostupnost
Jak jsme uvedli v úvodu, elektrickou koloběžku Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2 prodáváme na našem českém e-shopu za cenu 13 511 korun, ve slovenském online obchodě ji nabízíme za částku 550 eur. K dispozici je jediné, a to v matně černé variantě.
Je to hodně, nebo málo? To záleží na vašich finančních možnostech. Pokud vám připadá drahá, můžete zauvažovat o některém z nižších modelů, jež nabídnou menší dojezdovou vzdálenost a nižší výkon. Podrobně jsme je představili ve článku Seznamte se: elektrické koloběžky Xiaomi. Jak si vybrat a na co dát pozor?
Naopak pokud nejste limitováni rozpočtem, můžete popřemýšlet nad aktuálně nejvyšším modelem Xiaomi Electric Scooter 4 Pro s většími koly a o něco vyšším výkonem. V českých obchodech se prodává za cenu od cca 18 900 Kč. Otázkou je, zda je těch bezmála pět tisíc korun navíc vykompenzováno odpovídající protihodnotou.
Chcete-li koloběžku s vyšším výkonem, rychlostí a větším komfortem jízdy v náročnějším terénu, pak u Xiaomi bohužel nepochodíte. Všechny modely koloběžek této značky jsou konstrukčně téměř identické a liší se od sebe pouze kapacitou baterie a výkonem elektrického motoru.
Máte dotazy ohledně recenze Mi Electric Scooter Pro 2? Ptejte se v komentářích!
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Xiaomi Mi Electric Scooter Pro 2
13 511 KčOdebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Klady
- Ideální koloběžka do města
- Kvalitní dílenské zpracování
- Možnost skládání a přenášení
- Nízké provozní náklady
- Možnost nastavení z mobilní aplikace
Odebírejte nás na Telegramu na https://t.me/xm_cz a sledujte naši skupinu na Facebooku!!
Zápory
- Nevhodná do náročnějšího terénu
- Úzká, výškově nenastavitelná řídítka
- Velmi pomalé nabíjení
- Absence odpružení