Co udělat pro to, aby váš fitness náramek počítal kroky přesněji?

Fitness náramky a chytré hodinky jsou jedním ze současných hitů. Většina z nich nabízí v základní výbavě počítání ušlých kroků, které s ohledem na používanou technologii nebývá úplně dokonalé. Co můžete udělat pro to, aby váš fitness náramek počítal kroky přesněji?

V našem e-shopu pořídíte loňskou verzi fitness náramku Xiaomi Mi Band 3 za 620 korun. Letošní Xiaomi Mi Band 4, vynikající především barevným displejem, aktuálně prodáváme za 1040 Kč a už jsme ho stihli i otestovat a důkladně zrecenzovat.

Kolik kroků jste nachodili?

Pokud nosíte fitness náramek nebo chytré hodinky kvůli počítání kroků, které v průběhu dne ujdete, možná si neuvědomujete jednu nevyhnutelnou skutečnost: taková zařízení neukazují úplnou pravdu. Pokud vám náramek oznámí, že jste dosáhli stanoveného cíle, nemusí to znamenat, že jste skutečně ušli tolik kroků.

Pravda je prostě taková, že hodinky i náramky mohou napočítat více, nebo méně kroků, než jste ve skutečnosti nachodili. Udávaný počet se může (často i zásadně) lišit v závislosti na značce výrobku, který používáte.

Hodinky i náramky mohou napočítat více, nebo méně kroků
Hodinky i náramky mohou napočítat více, nebo méně kroků

Důvod tkví v tom, jak tato zařízení vlastně fungují. Ve fitness náramcích funkci počítání kroků zajišťuje víceosý inerciální senzor označovaný jako akcelerometr, jehož úkolem je detekce pohybu. Některé (zpravidla ty dražší) používají ke stanovení směru a rotačního pohybu ještě gyroskop.

Tyto senzory generují poměrně velký objem dat, která jsou následně „prosévána“ a interpretována řadičem zařízení. Výsledky mohou být často nesprávně interpretovány a špatně započítány. Jinými slovy, to, co vidíte v aplikaci nebo na obrazovce zařízení, nemusí nutně odpovídat skutečnosti. Důvodů může být několik.

Matoucí pohyby

Když váš fitness náramek interpretuje data ze senzorů, snaží se ignorovat pohyby, které nesouvisejí s chůzí. To však není úplně jednoduché, a ne vždy se to podaří. Například zatloukání hřebíků kladivem může z pohledu náramku vytvářet podobné vibrace jako chůze nebo běh. Tato data mohou tedy být nesprávně interpretována jako kroky.

Chybně detekovány mohou být i další a jemnější pohyby, jako je umývání rukou, příprava jídla, hlazení kočky nebo používání počítačové myši. I tyto činnosti může zařízení zaznamenat jako ušlé kroky. Používání zařízení, která vibrují – jako je například excentrická bruska – může způsobit, že váš tracker zaznamená stovky kroků během několika minut.

Co udělat pro to, aby váš fitness náramek počítal kroky přesněji
Co udělat pro to, aby váš fitness náramek počítal kroky přesněji

Také vibrace, které ovlivňují celé tělo nebo jeho část, mohou mít za následek nepřesný počet zaznamenaných kroků. Například jízda v autě, autobuse, vlaku nebo metru může vytvářet pohyby, které budou interpretovány jako kroky.

Při jízdě autem můžete za hodinu přidat až několik stovek kroků. Naopak při jízdě s kočárkem nebo s nákupním vozíkem dochází ke špatnému počítání kroků, neboť když je ruka položená na madle, náramek nedetekuje otřesy, které by odpovídaly chůzi.

Co dělat, aby náramek počítal kroky přesněji?

Je tedy zřejmé, že z pohledu samotné technologie nemohou náramky a chytré hodinky dosáhnout dokonalé přesnosti. Nepotřebujete však absolutní přesnost, abyste věděli, zda jste dnes udělali podstatně více nebo méně kroků než včera. Existuje však několik věcí, které můžete udělat, aby náramek počítal kroky přesněji.

  • Přečtěte si manuál – nejdůležitějším prvním krokem k tomu, aby náramek počítal kroky přesněji, je přečíst si návod. Při nastavování zařízení a při jeho používání dodržujte pečlivě pokyny výrobce. Pokud budete výrobek používat správně, bude s vysokou pravděpodobností výsledkem vyšší přesnost.
  • Noste náramek na nedominantní ruce – většina náramků a hodinek chce při první instalaci určit, zda je budete nosit na dominantní, nebo nedominantní ruce. Vaše dominantní ruka bude pravděpodobně aktivnější, takže bude více příležitostí k chybám. Naopak nošení na nedominantní ruce obvykle znamená vyšší přesnost.
Noste náramek na nedominantní ruce
Noste náramek na nedominantní ruce
  • Ujistěte se, že zařízení nosíte tak, aby sedělo pevně na zápěstí. Někteří lidé nemají rádi příliš těsné hodinky nebo náramek, ale pokud je zařízení příliš volné, pravděpodobně se vám budou počítat kroky, které jste ve skutečnosti neudělali. Příliš volný řemínek může také zabránit správnému fungování snímačů srdeční frekvence a dalších funkcí.
  • U některých náramků a hodinek lze označit čas, kdy jste se nehýbali, případně je možné vypnout měření před zahájením činností, o kterých víte, že vygenerují falešné výsledky – například práce s bruskou nebo hraní na hudební nástroj.

Závěr je tedy jasný: počítání kroků chytrými hodinkami a náramky je kvůli použité technologii pouze orientační. Absolutní přesnosti byste dosáhli jedině s použitím profesionálního krokoměru, který se připevňuje k noze.

Trápí vás přesnost vašeho náramku či hodinek?

Zdroj: theverge.com.

4 komentáře: „Co udělat pro to, aby váš fitness náramek počítal kroky přesněji?

  • 15. 8. 2019 (9:50)
    Permalink

    Dobrý den, zakoupil jsem mi Band 4 a při používání a měření u běhání, mi počítají jen poloviční trasu, ověřil jsem to i na atletickém oválu. Děkuji za pomoc

  • 15. 8. 2019 (12:31)
    Permalink

    Dobrý den,

    tu vzdálenost jste měřil jak? Počítadlem kroků, nebo přes aktivitu?

    Karel Kilián

  • 25. 10. 2019 (18:44)
    Permalink

    to Daniel: Se zkracováním vzdálenosti mám také zkušenost, ale je to spíše u menších oválů nebo u ostrých zatáček, kdy to GPS náramku ještě více oseká a „zaoblí“. Pokud vám ale náramek ukazuje 1/2 i v běžném provozu, tak je něco špatně…

  • 26. 10. 2019 (12:08)
    Permalink

    @Majkl
    Dobrý den,

    náramek Mi Band 4 nemá GPS. Při aktivitách se používá GPS telefonu. Ale i tam platí to, co říkáte – zatáčky a oblouky mohou ovlivnit přesnost měření.

    Karel Kilián

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.