HyperOS tipy a triky: tvrdé obnovení mobilu do továrního nastavení
V dnešním pokračování tipů a triků pro HyperOS se podíváme na situaci, kdy je nutné provést takzvané tvrdé obnovení mobilního telefonu do továrního nastavení. To se může hodit v mnoha situacích, nicméně obnáší celou řadu souvislostí, včetně ztráty všech nezálohovaných dat.
Níže uvedené postupy jsou primárně určeny pro telefony Xiaomi, Redmi a Poco s grafickou nadstavbou HyperOS. Ta je v současné době šířena formou aktualizace na vybraná zařízení. Aktuálně je dostupná také na téměř všech telefonech, které nabízíme v našem českém i slovenském e-shopu.
Co je tvrdé obnovení do továrního nastavení?
Tvrdé obnovení do továrního nastavení znamená kompletní vymazání všech uživatelských dat a návrat softwaru zařízení do původního stavu, ve kterém bylo při koupi (s výjimkou verze systému). Tento proces odstraní všechny aplikace, fotky, kontakty, nastavení, osobní údaje a další data. Tvrdé obnovení se nejčastěji provádí přes speciální režim (Recovery mode) a bývá řešením, když telefon nereaguje nebo nelze vstoupit do běžného nastavení systému.

Tato funkce může být užitečná v celé řadě specifických situacích. Lze ji využít například v případě, kdy na telefonu nelze z nějakého důvodu spustit operační systém, nejde se dostat přes zamykací obrazovku nebo má telefon závažné softwarové problémy, které nelze opravit běžným restartem.
Pokud zařízení normálně funguje a máte přístup k systémovému Nastavení, pak je mnohem lepší provést běžné obnovení do továrního nastavení dle našeho návodu HyperOS tipy a triky: jak obnovit telefon do továrního nastavení? Tento postup je bezpečnější, jednodušší a nevyžaduje práci v Recovery režimu, který může být pro méně zkušené uživatele matoucí. Tvrdé obnovení by mělo být až poslední volbou, když běžné metody selžou.
Varování předem: Co všechno ztratíte
Tvrdé obnovení do továrního nastavení je nevratný proces, který kompletně smaže veškerá data uložená v telefonu. Ztraceny budou fotografie, videa, kontakty, textové zprávy, aplikace, uložené dokumenty a individuální nastavení zařízení. V podstatě se telefon vrátí do stavu, v jakém byl při koupi, bez jakýchkoli uživatelských přizpůsobení. To znamená, že veškeré informace uložené v interním úložišti budou nenávratně odstraněny.
Obnova dat je možná pouze tehdy, pokud máte aktuální zálohu. Pokud jste měli aktivní synchronizaci dat s cloudovými službami, například Google, Xiaomi nebo jinými, pak budete schopni obnovit některé položky, jako jsou kontakty, události v kalendáři nebo fotografie uložené v cloudu. Bez této zálohy ale nejsou žádné další možnosti, jak získat smazaná data zpět.
Pokud telefon nelze spustit do systému, pak záloha již není možná. Data v interním úložišti jsou šifrovaná, což znamená, že k nim nelze přistoupit jinak než přes funkční operační systém. Jestliže jste zálohu neprovedli dříve, pak budou veškeré informace při obnovení ztraceny. Proto je důležité pravidelně zálohovat nejen pro případ poruchy, ale i jako preventivní opatření.
Co to je FRP (Factory Reset Protection) a proč na něj myslet
FRP (Factory Reset Protection) je bezpečnostní funkce, která chrání zařízení před neoprávněným přístupem po obnovení do továrního nastavení. Tato ochrana se aktivuje, jakmile do telefonu přidáte svůj účet Google nebo Xiaomi, a při pokusu o obnovení vyžaduje přihlášení pomocí původních přihlašovacích údajů. FRP tedy zabraňuje, aby někdo, kdo nemá přístup k účtu původního majitele, obnovil a znovu používal telefon, například po jeho odcizení.
Obnovení do továrního nastavení neřeší situace, kdy zapomenete PIN, gesto nebo heslo! FRP zajistí, že i po tvrdém obnovení bude telefon nadále chráněn a nebude možné jej plně použít bez zadání původních přihlašovacích údajů.
Pokud zapomenete PIN, gesto nebo heslo a rozhodnete-li se telefon obnovit, narazíte na požadavek na zadání přihlašovacích údajů k registrovanému účtu. To znamená, že obnovení není řešením zapomenutých přístupových údajů a situaci může ještě zkomplikovat.
Zapomenutí přihlašovacích údajů k účtu Google nebo Xiaomi může mít vážné důsledky, včetně zablokování zařízení. Pokud si nepamatujete e-mail nebo heslo ke svému účtu, nebude možné telefon po obnovení do továrního nastavení používat a nedostanete se ani k úvodnímu nastavení.
Proto je důležité mít tyto informace bezpečně uložené a v případě potřeby je po obnovení použít. Pokud ztratíte přístup k účtu, je nutné se obrátit na podporu příslušné služby, což však může být zdlouhavý proces s nejistým výsledkem. FRP je užitečná ochrana, ale je třeba si být vědom odpovědnosti, kterou přináší.
Jak provést tvrdé obnovení do továrního nastavení
- Vypněte telefon. Pokud to nejde, vypněte ho dlouhým podržením tlačítka pro vypnutí/zapnutí po dobu cca 10 sekund.
- Stiskněte a držte stisknuté tlačítko pro zvýšení hlasitosti.
- Zapněte telefon stiskem tlačítka pro vypnutí/zapnutí.
- Po spuštění se zobrazí nabídka Main Menu Xiaomi HyperOS Recovery.
- V této nabídce nefunguje dotykové ovládání. Pomocí tlačítek pro nastavení hlasitosti označte položku Wipe Data.
- Krátkým stiskem tlačítka pro vypnutí/zapnutí tuto položku zvolte.
- V následující nabídce stejným způsobem (tj. tlačítky pro nastavení hlasitosti a tlačítkem pro vypnutí/zapnutí) zvolte a potvrďte položku Wipe All Data.
- Definitivně poslední krok: zvolte a potvrďte položku Confirm.
Tvrdé obnovení do továrního nastavení potvrďte položkou Confirm
Co se stane poté?
Po potvrzení volby Confirm zařízení zahájí proces obnovy do továrního nastavení. To může trvat několik minut a během něj budou z telefonu smazána všechna uživatelská data, aplikace, nastavení a přizpůsobení. Telefon se poté automaticky restartuje a zobrazí úvodní obrazovku, která se zobrazuje při prvním zapnutí po zakoupení. Na této obrazovce budete vyzváni k provedení prvotního nastavení zařízení.
Pokud bylo zařízení chráněno funkcí FRP, pak během prvotního nastavení budete muset zadat přihlašovací údaje k původnímu účtu. Tento krok je nezbytný k ověření identity a k potvrzení, že jste oprávněným vlastníkem zařízení. Pokud byly data zálohována do cloudu (například Google nebo Xiaomi Cloud), budete mít možnost je během úvodního nastavení obnovit. Bez přístupových údajů se ale telefon stane nepoužitelným.
Po dokončení nastavení můžete začít zařízení znovu používat, ale bude ve výchozím stavu. To znamená, že budete muset ručně znovu nainstalovat aplikace, přizpůsobit nastavení a obnovit další data, pokud nejsou automaticky synchronizována z cloudu.
Zároveň doporučujeme provést aktualizaci systému HyperOS na nejnovější dostupnou verzi, aby zařízení bylo zabezpečené a obsahovalo nejnovější funkce. Tvrdé obnovení do továrního nastavení je efektivní, ale náročný proces, proto by mělo být využíváno jen jako poslední možnost.
Kdy tvrdé obnovení do továrního nastavení nepomůže
Tvrdé obnovení do továrního nastavení nemusí vyřešit všechny problémy, které mohou s telefonem nastat. I když se jedná o účinný způsob, jak odstranit softwarové chyby nebo nefunkčnost způsobenou nesprávným nastavením či systémovým problémem, nelze jím opravit hardwarové závady. Pokud se například telefon přehřívá, zasekává se, je problém s obrazovkou, nebo nefunguje mikrofon či reproduktory, je pravděpodobné, že problém spočívá v poškození hardwaru, které obnovení dat neovlivní.
Pokud problém přetrvává i po provedení obnovení, bude nutné zvážit další možnosti. V takových situacích je nejlepší obrátit se na prodejce či autorizovaný servis výrobce, který má potřebné vybavení k diagnostice a opravě. Kvalifikovaní technici dokážou zjistit, zda je problém způsoben vadnou součástkou nebo jiným hlubším problémem. V některých případech může být také nutné vyměnit zařízení, pokud oprava není ekonomicky smysluplná.

Odborná pomoc je klíčová zejména u dražších zařízení nebo telefonů a tabletů v záruční době. Pokud je zařízení stále v záruce, rozhodně neváhejte s uplatněním reklamace. Kromě toho existují i další možnosti, například kontaktování zákaznické podpory výrobce, která může poskytnout postupy nebo rady. Vždy je lepší problém řešit s pomocí profesionálů, než riskovat další poškození telefonu nebo ztrátu dat.
Další díly seriálu HyperOS tipy a triky
- Zbrusu nová Zamykací obrazovka
- Jak pomocí telefonu skenovat dokumenty?
- Které aplikace mohou zjišťovat vaši polohu?
- Jak zabránit ukončování aplikací na pozadí?
- Co značí zelená tečka v pravém horním rohu?
- Co dělat, když mobil nedostal aktualizaci?
- Co je režim Fastboot a jak se z něj dostat?
- 12 kódů, které vám otevřou skrytá nastavení
- Jak na bezdrátový přenos souborů z telefonu?
- Aktivní displej (AoD) a jeho možná nastavení
- Jak změnit barevné pozadí aplikací?
- Co znamená sedm písmen ve verzi OS?
- Co dělat, když plovoucí oznámení zůstává na obrazovce dlouho?
- Jak řešit nesprávné údaje o GPS poloze ve fotkách?
- Co dělat, když nefungují bezkontaktní platby
- Jak si nastavit výchozí aplikace?
- Denní tapeta – jak se jí zbavit a vrátit Svítilnu?
- Co dělat, když mobil spadl do vody?
- Jak přenést zprávy WhatsApp ze starého telefonu do nového?
- Co dělat, když telefon nejde zapnout?
- Jak a proč povolit Možnosti pro vývojáře?
- Možnosti pro vývojáře - popis všech položek
- Jak rychle získat delší výdrž a vyšší výkon?
- Úvodní nastavení nového telefonu Xiaomi
- Co je VoLTE? Jak ho zapnout a vypnout?
- Jak obnovit telefon do továrního nastavení?
- Přesun do nového zařízení (Mi Mover)
- Jak nastavit aplikaci, aby ji systém neukončil?
- Jak zálohovat fotky, abyste o ně nepřišli?
- Rozšíření operační paměti. Zapnout, nebo ne?
- Jak fotit a točit videa s aplikací Fotoaparát?
- Skrytá nastavení aplikace Fotoaparát - 1. díl
- Skrytá nastavení aplikace Fotoaparát - 2. díl
- Jak přes kabel přenášet soubory z/do počítače
- Skryté funkce aplikace Kalkulačka
- Jak se zbavit dialogového okna „Try saying“
- Jak na nahrávání telefonních hovorů?
- Jak připojit Bluetooth reproduktor k mobilu?
- Jak vytunit vzhled pomocí aplikace Témata
- Jak řešit, když se vám nejde dovolat?
- Aplikace Počasí a její skryté možnosti
- Jak lze používat telefon jako dálkový ovladač
- Jak udělat snímek obrazovky (screenshot)
- Textové zprávy (SMS) a jejich skryté možnosti
- Nastavení hlasitosti vyzvánění a oznámení
- Tvrdé obnovení mobilu do továrního nastavení
- Jak změnit tapetu domovské či zamykací obrazovky
- Jak obnovit gesto ke skrytým fotkám
- Domovská obrazovka a její nastavení
- Mobil jako dálkový ovladač s aplikací IrCode
- Jak nastavit hlasitost zvuků telefonu
- Proč během hovoru nefungují mobilní data?
- Jak za 1 minutu uvolnit místo v interní paměti
To je prozatím vše. Další díly našeho seriálu HyperOS tipy a triky budou přibývat (téměř) každé úterý. Pokud tedy chcete ovládnout svůj telefon do sebemenších detailů, sledujte náš blog! Na příští pokračování se můžete těšit za týden, výjimečně ovšem ve středu 25. prosince.